Kolariauto USA:sta tai Kanadasta

Youtubessa on useita kanavia, joissa amerikkalaiset autoharrastajat esittelevät kolariautohuutokaupoista ostamiaan superhalpoja superautoja, joita he sitten korjailevat. Näitä USA:ssa ja Kanadassa kolaroituja autoja päätyy paljon myös Eurooppaan. Aika usein netin edullisimmat uudehkot premium autot ovat USA:n kolariautoja, jotka on kulkeneet Liettuaan kolarikorjaukseen ja sieltä eteenpäin muihin maihin myytäväksi. Näitä on paljon tarjolla Saksassa.

EU:n ulkopuolelta tuotaessa pitää aina maksaa 10 % tulli ja maahantuontimaan alv (Suomessa 24%). Nämä maksetaan todellisen ostohinnan päälle. Koska kolariautot ovat halpoja, niin näitä tulli ja alv maksuja tulee maksuun vain vähän verrattuna ehjänä tuotuun autoon. 

Kannattaako USA:ssa kolaroitua autoa ostaa? Joskus tämä on järkevä vaihtoehto. Liettuassa ja Latviassa osataan korjata ja maalata autoja hyvin. Työtunti on kuitenkin niin edullinen, että auton hinta jää kokonaisuutena halvaksi. Olemme tuoneet asiakkaallemme esimerkiksi uudehkon Volvon maasturin, jossa oli kaikki mahdolliset lisävarusteet ja tehokkain moottoriversio. Hinta oli noin 5000 eur muita vastaavia edullisempi. VIN-numeron syöttäminen Googleen paljastaa useimmiten huutokauppailmoituksen, joka huutokauppamyyjä on velvoitettu lain mukaan pitämään netissä pysyvästi. Ilmoituksesta kävi Volvon osalta ilmeiseksi, että sen katolle oli myrskyssä kaatunut puu, eikä edes yksikään airbag ollut lauennut. Katto oli sitten korjattu laadukkaasti Liettuassa.

Katostaan myrskyssä vaurioitunut auto

Toisessa tapauksessa asiakas osti puskureista kolaroidun uudehkon Dodge Chargerin. Auto oli edelleen korjaamatta, mutta se oli jo tuotu ja tullattu Alankomaihin. siellä auto käytiin asiamiehemme toimesta tarkastamassa ja kuljettiin rekalla Suomeen. Ostaja on autoalan ammattilainen joka korjaa auton omalla pajalla Suomessa. 

Myös Carfax.com raportti on Salvage eli lunastusauton kohdalla hintansa arvoinen. Siihen on kirjattu vaurion määritelmä ja lunastuspäivä. Tämä raportti kannattaa ostaa jokasiesta USA- tai Kanada-autosta. Näin varmistuu auton historia. Esimerkiksi tulvan alle jääneitä autoja saatetaan kaupitella edullisesti, mutta sellaisesta kannattaa kyllä pysyä kaukana.

Helpoimmin tällaisen lunastusauton saa Suomessa rekisteröityä ja kilpiin jos se on jo rekisteröity johonkin toiseen EU-maahan. Silloin normaalit dokumentit riittävät katsastuksen läpäisemiseen. Normaalisti tarvitaan toisen EU-maan rekisteriotteet ja joskus COC (vaatimuksenmukaisuustodistus), jos rekisteriotteen tiedoista ei selviä auton tyyppihyväksyntätietoja tai co2-arvoa. 

Hiukan haastavampaa, mutta ei mahdotonta, on rekisteröinti Suomeen jos auto tulee Amerikkalaisilla Salvage-leimatuilla rekisteriotteilla. Tässä tapauksessa on katsastus yleisesti 100-200 eur EU-autoa kalliimpi. Lisäksi tarvitaan nippu muita todistuksia. Tärkein on todistus 10% tullimaksun ja arvonlisäveron maksamisesta EU-alueelle eli ns tulliselvitys tai tullaustodistus. Muilla ulkkomailla tehdyillä todistuksilla ei yleensä tee mitään Suomessa. Katsastusinsinööri vaatii todistukset Suomalaisen yrityksen tekeminä ja leimaamina.

Tarvittavat todistukset:

1) ajoneuvon korin tai rungon mitat;

2) pyörien asentokulmat ja akselien asento;

3) mahdolliset korin katkaisukohdat;

4) korirakenteen lujuus;

5) korin osien liitostavat;

6) sellaisten turvalaitteiden toimintakelpoisuus, jotka ajoneuvossa kuuluu säännösten, ajoneuvossa olevien pysyvien merkintöjen ja ajoneuvoa koskevien teknisten tietojen mukaan olla.

 

Autoon kannattaa siis teettää nelipyöräsuuntaus ja ottaa siitä todistus. Tämä maksaa yleensä alle satasen. Lisäksi jonkun kolarikorjaamon pitää ottaa mitat rungosta ja kirjoittaa todistus löytämistään liitoksista (parempi jos sellaisia ei rungossa ole). Todistuksen turvalaitteiden toiminnasta voi tehdä esimerkiksi Vantaalla MT Autosähkö Oy. Kustannus on alle satasen. 

 

Jos tarvitse lisätietoja tai neuvoja, niin voit aina soittaa meille maahantuonnin palvelupuhelimeen

Autojen maahantuontineuvonta 0600 98453 (1,97€ / min)

 

Alla on malli USA:n rekisteriotteesta jollainen on kolariautolla tai muutoin lunastukseen menneellä autolla (Salvage).

 

USA rekisteriote Salvage lunastusauto

 

 

 
Displaying 1 to 1 (of 1 articles)
  • (current)1
Below is a list of articles with the most recent ones listed first.
by Tomi Rantanen
Kannattaako USAsta tuoda kolariauto? Miten sen saa rekisteröityä? Mitä tuominen maksaa?
Julkaistu: Wednesday 19 June, 2019
Displaying 1 to 1 (of 1 articles)
  • (current)1
Avaa chat
Kysy minulta!
Hei!

Voisinko olla avuksi?