KHO päätös 19.12.2014 - Tulli on määrännyt liian suuret autovero

by Tomi Rantanen

_p_ Tämä päätös on ilouutinen kaikille autoja maahantuoneille tai auton maahantuontia suunnitteleville. Korkein hallinto-oikeus on julkistanut perjantaina 19.12.2014 päätökset (_a href="http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1418887215984.html" target="_blank"_2014:182_/a_ ja _a href="http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1418889358527.html" target="_blank"_2014:183_/a_), joiden ydinsisältö on seuraavanlainen. Maahantuotu auto pitää verottaa sillä autoveroprosentilla, joka oli voimassa Suomessa sinä päivänä kun auto on ensirekisteröity toisessa maassa. Vanhempia autoja ei saa verottaa 2008 voimaan tulleiden, ja edelleen huhtikuussa 2012 kiristyneiden, co2-päästöihin perustuvien suurempien autoveroprosenttien mukaan. Tulli saa jatkossa määrätä autoveroa vain sen verran, kuin vastaavassa jo maassa olevassa autossa on veroa jäljellä (prosentilla jolla vastaava auto on aikanaan verotettu)._/p_ _p_ Tulli on luvannut ottaa tämän päätöksen heti käytäntöön. Liikaa verotetut, ja oikaisuvaatimuksen tehneet autontuojat, saavat likaa perittyjä veroja takaisin. Lisäksi Tulli tekee jatkossa verotuspäätökset sopusoinnussa tämän KHO:n päätöksen kanssa._/p_ _p_ Käsityksemme mukaan valtio joutuu palauttamaan nyt kymmeniä miljoonia liikaa perittyjä autoveroja. _/p_ _p_ _strong_Oletko tuonut vuoden 2012 jälkeen auton?_/strong__/p_ _p_ Voit laatia 2012 maahantuoduista autoista oikaisupyynnön 31.12.2015 saakka. Tässä vaiheessa tulli on luvannut käsitellä vain virallisen valitusajan sisällä tehdyt oikaisupyynnöt (päätöstä seuraavat 3 vuotta). _/p_ _p_ Lue aiemmasta blogikirjoituksestamme, keiden kannattaa tehdä oikaisupyyntö, ja tilaa meiltä 25€ hintainen oikaisupyyntöpohja:_br /_ _a href="#" target="_self"__span_http://www.auto-saksasta.fi/fi/blogi/item/8-autovero-oikaisun-hakeminen.html_/span__/a__/p_ _p_ _strong__span_Päätökset vuosilta 2008 - 2011 (lisätty 6.3.2015)_/span__/strong__/p_ _p_ _span_Näistäkin päätöksistä on kannattavaa valittaa. Varsinais-suomen käräjäoikeus teki päätöksen 6.3.2015 liittyen vanhempaan arvonlisäverokiistaan. Oikeuden mukaan kolmen vuoden vanhenemisaika ei ole pätevä. Lue lisää _a href="#"_uudemmasta blogikirjoituksestamme._/a__/span__/p_ _p_ _strong_Ketkä hyötyvät KHO:n päätöksestä eniten?_/strong__/p_ _p_ 2007 ja sitä ennen ensirekisteröityjen suuripäästöisten autojen maahantuojat voivat saada takaisin jopa useita tuhansia euroja jokaisesta maahantuomastaan autosta. Jatkossa esimerkiksi 2007 tai vanhemman yli 360 g/km co2-päästöt omaavan auton autoveroprosentti tippuu nykyisestä 50% takaisin vuonna 2007 voimassa olleeseen alkuperäiseen 28%. Autovero on jatkossa isopäästöisillä autoilla lähes puolet nykyistä pienempi. Nyt voi olla Suomen hintatasoon verraten erittäin kannattavaa tuoda Saksasta tai EU-maista, 2007 ja sitä ennen rekisteröityjä, isoja maastureita (MB ML ja R-sarja, Audi Q7, BMW X5), edustusautoja isolla koneella (MB S-Sarja, BMW 7-sarja, Audi A8), tehokkaita urheiluautoja (Porsche, Ferrari, MB CL, CLK, SL, BMW:t isoilla koneilla, 6-sarja, Audin urheilumallit), Jenkit isoilla moottoreilla jne. Yleensäkin kaikki ajoneuvot joissa on isot moottorit ja sitä myöten isot päästöarvot ja jotka on rekisteröity 2007 ja sitä ennen._/p_ _p_ Tämä ei ole ihan sitä mitä valtiovalta on viime vuosina lakimuutoksillaan tavoitellut. Tietenkin päättäjät haluaisivat lisätä liikenteessä olevien pienipäästöisten autojen määrää. Uudemmat autot olisivat lisäksi liikenneturvallisempia. EU:n tasavertaiseen verokohteluun tähtäävät pykälät kuitenkin pakottavat Suomen Tullin verottamaan näitä vanhempia suuripäästöisiä autoja huomattavasti nykyistä suopeammin. Maahantuotuun käytettyyn autoon ei saa määrätä veroa joka on korkeampi kuin vastaavassa jo maassa olevassa autossa. EU maiden välistä käytettyjen autojen kauppaa ei saa yrittää vaikeuttaa määräämällä liian korkeita veroja. Tämä on EU:n linjaus ja nyt sen vahvistanut myös KHO Suomessa._/p_ _p_ ESIMERKKI. _span_Toin itse tänä vuonna Saksasta Suomeen 2007 ensirekisteröidyn MB R320 cdi Lang tila-auton. Autoveroprosentti päätöksessä oli päästöihin perustuen 42%. Autoveron olisi pitänyt KHO:n mukaan olla 28% (vuonna 2007 voimassa ollut vero). Veroa maksoin 8790,18 €. KHO:n päätöksen mukaisesti laskettuna minun olisi pitänyt maksaa vain 5.860,12 €. Saan takaisin 2.930,06 € korkoineen._/span__/p_ _p_ Toiseksi eniten hyötyvät ne jotka ovat viime vuosina tuoneet, tai tuovat jatkossa autoja, jotka on ensirekisteröity välillä 01/2008 - 04/2012. CO2-perusteista autoveroa kiristettiin 1.4.2012 alkaen ja lähes kaikkien normaalien henkilöautojen verotus kiristyi 20-30%.  _/p_ _p_ _strong_Autoveroprosentit vuosittain - autoverotuksen historia Suomessa_/strong__/p_ _ul class="ul1"_ _li class="li1"_ _span class="s2"__strong_Ennen 15.05.2003_/strong_, Tarkka merkki ja mallikohtainen luettelo jossa vero vaihtelee 25-40% välillä (ka noin 30%). Katso _a href="http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/Taulukko_20150108_Autot_Mallikohtainen_veroprosentti_ennen_2003.pdf" target="_blank"__span class="s3"_tästä taulukosta_/span__/a_ mikä veroprosentin pitäisi olla. Jos autosi mallia ei löydy listasta, niin vero oli _strong_29%_/strong_ bensa-autosta ja _strong_30%_/strong_ dieselistä._/span__/li_ _li class="li1"_ _span class="s2"__strong_15.05.2003 - 31.12.2007_/strong_, veroprosentti oli aina alle 28% (uutena 28%, vähennettynä 650 € diesel, 450 € muut). Vähennyksen jälkeinen todellinen veroprosentti oli _strong_25,0 - 27,9%_/strong_ ja saat tarkan prosentin _a href="http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/lehdistotiedotteet/0000_tiedotteet/tiedote_20141219_1/OVH_vertailuprosentit.pdf"__span class="s3"_tästä listasta_/span__/a_ jos tiedät autosi ovh:n ensirekisteröintihetkellä._/span__/li_ _li class="li1"_ _span class="s2"__strong_01.01.2008 - 31.03.2009_/strong_, veroprosentti co2-päästöjen perusteella + elv. _a href="http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/Verotaulukko1_1292_2007.pdf" target="_blank"__span class="s3"_Kts taulukko_/span__/a_. _/span__/li_ _li class="li1"_ _span class="s2"__strong_01.04.2009 - 31.03.2012_/strong_, veroprosentti co2-päästöjen perusteella (elv sisällytettiin veroon). _a href="http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/Verotaulukko1_ja_2_5_2009.pdf" target="_blank"__span class="s3"_Kts taulukko_/span__/a__/span__/li_ _li class="li1"_ _span class="s2"__strong_01.04.2012 -_/strong_ nyt voimassa oleva _a href="http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/Verotaulukko1_1316_2011.pdf" target="_blank"_co2-päästöihin perustuva verotus_/a_. Et voi valittaa päätöksestä._/span__/li_ _/ul_ _p_ _strong_Minkä verran autovero kiristyi 1.4.2012 alkaen?_/strong__/p_ _table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="265"_ _tbody_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl71" height="15" style="height: 15.0pt; width: 53pt;" width="53"_ co2-_/td_ _td class="xl69" style="border-left: none; width: 53pt;" width="53"_ 2008/01_/td_ _td class="xl69" style="border-left: none; width: 53pt;" width="53"_ 2012/04_/td_ _td class="xl71" style="border-left: none; width: 53pt;" width="53"_ absol._/td_ _td class="xl72" style="border-left: none; width: 53pt;" width="53"_ vrt nyt_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl70" height="15" style="height: 15.0pt;"_ päästöt_/td_ _td class="xl70" style="border-left: none;"_ ennen%_/td_ _td class="xl70" style="border-left: none;"_ nyt%_/td_ _td class="xl70" style="border-left: none;"_ ero_/td_ _td class="xl70" style="border-left: none;"_ muutos_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl67" height="15" style="height: 15.0pt;"_ 100_/td_ _td class="xl68" style="border-left: none;"_ 17,1 %_/td_ _td class="xl68" style="border-left: none;"_ 16,5 %_/td_ _td class="xl68" style="border-left: none;"_ -0,6 %_/td_ _td class="xl68" style="border-left: none;"_ -3,6 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 120_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 19,6 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 20,1 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 0,5 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 2,5 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 140_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 22,0 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 23,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 1,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 7,6 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 160_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 24,4 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 27,7 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 3,3 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 11,9 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 180_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 26,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 31,6 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 4,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 15,2 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 200_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 29,3 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 35,1 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 5,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 16,5 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 220_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 31,7 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 38,4 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 6,7 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 17,4 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 240_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 34,2 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 41,2 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 7,0 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 17,0 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 260_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 36,6 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 43,6 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 7,0 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 16,1 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 280_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 39,0 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 45,5 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 6,5 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 14,3 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 300_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 41,5 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 47,1 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 5,6 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 11,9 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 320_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 43,9 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 48,3 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 4,4 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 9,1 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 340_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 46,4 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 49,2 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 2,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 5,7 %_/td_ _/tr_ _tr style="height: 15.0pt;"_ _td class="xl65" height="15" style="height: 15.0pt; border-top: none;"_ 360_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 48,8 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 50,0 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 1,2 %_/td_ _td class="xl66" style="border-top: none; border-left: none;"_ 2,4 %_/td_ _/tr_ _/tbody_ _/table_ _p_ _strong_Miten luet taulukkoa?_/strong__/p_ _p_ ESIMERKKI. Olet tuonut 2013 maahan 2008 ensirekisteröidyn Mersun jonka co2-päästöarvo on 180 g/km (ensimmäinen pystysarake). Autoveroa on määrätty 31,6 % auton verotusarvosta (kolmas pystysarake). Autoveron olisi pitänyt olla vain 26,8% (toinen pystysarake). Näiden prosenttien ero on neljännessä sarakkeessa ja viimeisessä sarakkeessa on kerrottu kuinka paljon olet maksanut liikaa autoveroa prosenteissa (15,2%). Jos maksoit autoveroa 10.000 €, niin siinä oli 15,4% liikaa, eli tekemällä oikaisupyynnön saat 1.520 € takaisin korkoineen. _/p_ _p_ _strong_Haluatko lisätietoja?_/strong__/p_ _p_ Soita maahantuonnin palvelunumeroomme _strong_0600 984 53_/strong_ (1,98 € /min)_/p_ _p_ Tai tilaa _a href="/shop.php" target="_self"_ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen_/a__/p_ _p_ Media ja lehdistö voi olla yhteydessä:_br /_ toimitusjohtaja Tomi Rantanen 044 3677 990_/p_ _p_  _/p_

This article was published on Thursday 24 October, 2013.
Current Reviews: 0

Tell a friend about this article: