|
kirjoittanut Tomi Rantanen
1. Johdanto: Miksi ostaa auto Ruotsista?
-
Ruotsissa laaja valikoima hyväkuntoisia käytettyjä autoja
-
Edullisemmat hinnat ja paremmat varustelutasot verrattuna Suomeen
-
Huoltokirjat ja tarkka dokumentaatio yleisiä
-
Auton historiasta on tarjolla paljon avointa dataa
Vinkki: Monet suomalaiset ovat säästäneet tuhansia euroja tuomalla auton Ruotsista – mutta prosessiin liittyy yksityiskohtia, jotka kannattaa tuntea etukäteen.
2. Itse tuomassa autoa? Näin onnistut askel askeleelta
1. Etsi sopiva auto Ruotsista
-
Suositut sivustot: Blocket.se (Ruotsin Tori), Bytbil.com (Ruotsin Nettiauto)
-
Tarkista myyjän luotettavuus ja selvitä auton huoltohistoria
2. Ennakkotarkastus
-
Pyydä kuvia ja tietoja auton kunnosta: moottori, vaihteisto, renkaat jne.
-
Voit ladata ilmaisen tarkastusprotokollamme ja käyttää sitä autokaupassa varmistaaksesi, että kaikki on kunnossa.
-
Varmista, että myyjä suostuu myymään auton exporttiin (useat myyjät eivät suostu tähän)
3. Asiakirjat ja kaupanteko
-
Kauppakirja (köpekontrakt) – katso, että autoa ei myydä "purettavaksi osiksi" tai "autokauppiaalle"
-
varmista auton omistushistoria ilmaiseksi www.car.info tai www.bilupgifter.se
-
Ruotsalainen rekisteriote (Del 1 ja Del 2) tarvitaan maahantuonnissa
4. Väliaikaiset kilvet ja vakuutus
-
Ruotsista väliaikaisten kilpien saaminen on todella hankalaa
-
Suosittelemme ottamaan siirtokilvet (tarrakilvet) mukaan Suomesta
-
Ota siirto määritellylle reitille (ei käyttöönottoa) jos et vielä ole 100% varma kaupoista
-
Suomen tarrakilvet ovat lailliset Pohjois-maissa
-
Tee Kasko-vakuutus Suomeen auton teknisillä tiedoilla
5. Tuonti Suomeen ja verotus
-
Tee oma-verossa käyttöönottoilmoitus ennen kuin ajat metriäkään Suomessa
-
Hae 3 kk voimassa olevat tarrakilvet tullista tai katsastuskonttorilta
-
Tee autoveroilmoitus 5 pv sisällä käyttöönotosta
-
Käytä auto rekisteröintikatsastuksessa 10 pv sisällä käyttöönotosta
-
Kun autoveropäätös tulee omaveroon, niin maksa se, ja hae lopulliset kilvet
-
Kilvet kiinnitetään etupuskuriin yleensä suoraan porautuvilla kilpiruuveilla
-
Kilpien kiinnittämiseksi taakse tarvitset yleensä muovisen Suomen kilpien pohjalevyn
3. Miksi valita Auto Ruotsista Tuontipaketti?
Vaikka auton tuominen Ruotsista itse onnistuu, se voi olla aikaa vievää ja monimutkaista.
-
Tuontipakettimme sisältää:
-
Auton valinta ja tarkastus
-
Dokumenttien hoito ja väliaikaiset kilvet
-
Toimitus kotiovellesi Suomessa
Tutustu Auto Ruotsista Tuontipakettiin ja jätä huolehtiminen meille!
4. Lataa ilmainen tarkastusprotokolla
Varmista, että valitsemasi auto on kunnossa ennen ostoa. Lataa ilmainen tarkastuslista, jolla voit tarkistaa auton kunnon paikan päällä.
5. Usein kysytyt kysymykset (UKK)
Katso Usein kysytyt kysymykset auton tuontiin Ruotsista Tuontipakettisivultamme tämän linkin kautta.
Yhteenveto: Tuo auto Ruotsista helposti ja turvallisesti
Oikeilla tiedoilla ja hyvällä suunnittelulla auton tuominen Ruotsista voi olla järkevä vaihtoehto. Jos haluat säästää aikaa ja vaivaa, tutustu Auto Ruotsista Tuontipakettiin ja anna ammattilaisten hoitaa prosessi puolestasi.
Kannattaako auto hankkia Ruotsista? Mistä löydät edullisimmat autot Ruotsista? Lähdetkö itse hakemaan auton vai käytättäisitkö välittäjää?
kirjoittanut Tomi Rantanen
Kauttamme saat tarkastetun auton! Emme ole vain ”nouto” tai ”tuonti” -palvelu niin, että ostaisimme autoja puhelimessa etänä, kuten useat kilpailijamme tekevät. 95% tapauksista tämä voi sujua hyvin ja kilpailijamme tekevät isompaa voittoa. Me emme halua sokeasti luottaa myyjän näkemykseen tai väittämiin, vaan haluamme paljastaa ne 5%, joissa aina myyjäkään ei tiedä auton ongelmista.
Alan tehokkaimmat prosessit turvaavat kauppasi. Meillä on markkinoiden kattavin historiaselvitys (yli 900-tietolähdettä InspectWise VIN-Historiaselvitys), Euroopan suurin autotarkastajien verkosto (yli 300 tarkastajaa kartalla) ja markkinoiden paras tekoälyä hyödyntävä mobiiliaplikaatio auton tarkastusraportin laatimiseen (yli 200 kohtainen raportti). Me tuotamme ja myymme autotarkastajan työkalusalkkuja, joissa on kaikki tarkastamiseen ja valokuvaamiseen tarvittavat välineet. Koulutamme tarkastajia jatkuvasti ja tiedotamme heille esimerkiksi uusista autokaupan alalla paljastuneista huijauksista, jotta asiamiestemme ammattitaito kasvaisi joka päivä.
Hanki rahat itse ja säästä 5% kauppahinnasta! Nykyisessä markkinatilanteessa saa vakuudetonta kulutusluottoa samalla hinnalla kuin autolainaa. Kulutusluotossa ei auto jää pantiksi, jolloin voit jatkossa vaihtaa ja päivittää autoasi paljon helpommin. Jos sinulla on antaa pankille vakuuksia, niin laina on vielä edullisempaa. Rahoituksen järjestäminen näin on suositeltavaa, koska siten voit ostaa auton Euroopasta toisen EU-maan arvonlisäverolla. Esimerkiksi Saksan alv on 19% ja kuluttajana voit ostaa käytetyn auton (yli 6 kk ja 6 tkm ajettu) maksaen tuon Saksan arvonlisäveron. Jos ostat sen Suomalaisen tuontiyrityksen järjestämällä rahoituksella, niin tuo 19% vaihtuu Suomen 24% arvonlisäveroon. Esimerkiksi 50.000 € Saksassa maksavan auton kohdalla säästösi on 2.100 €!
Tiedät mistä maksat! Hinnoittelumme on täysin läpinäkyvää. Voit pakettihinnan sijaan valikoida vain tarvitsemasi palvelut. Näet aina tarkalleen mistä palveluhintamme koostuu. Meillä ei ole omaa autoliikettä tai lasipalatseja joiden kulut pitäisi peittää palvelumaksuilla. Kaikki työntekijämme tekevät töitä kotikonttoreilta käsin ja se mahdollistaa edullisemmat palveluhinnat.
Hyödyt tinkiosuudesta! Tinkiprovisiokäytäntömme toimii sinun eduksesi. Asiamiehemme tinkii auton hinnasta ja sinä hyödyt 60% tingitystä. Me laskutamme 40% tinkiprovision. Useat kilpailijamme laittavat koko tinkiosuuden omaksi voitokseen tai jopa sopivat myyjän kanssa ylimääräisistä komissioista selkäsi takana.
Maksat aina tarkan autoveron! Haemme autoveropäätöksen asiakkaamme omissa nimissä (toimien asiamiehenä). Tämä toimintamalli takaa sinulle edullisimman lopputuloksen. Maksat aina autoveron sentilleen päätöksen mukaisesti ja jos veroja saa valittamalla takaisin, niin sinä saat palautuksen. Varo toimijoita, jotka esittävät tarjouksessa reilusti yläkanttiin lasketun autoveron, joka tarjousvaiheessa on vain arvio. Voit päätyä maksamaan tuhansia euroja ylimääräistä veroa, joka jääkin tuontiyritykselle voitoksi.
Saat henkilökohtaisen asiamiehen. Suomalainen asiamiehemme soittaa sinulle auton luota ja voitte avoimesti keskustella autosta ja myyjän luotettavuudesta. Asiamiehemme ajaa sinun etuasi, käy läpi kauppakirjat varmistaen, että sopimukseen ei ole piilotettu kuluttajasuojaasi heikentäviä ehtoja. Hän ei ole vain tulkki, vaan kaikilla asiamiehillämme on kokemusta satojen autojen ostamisesta.
Rehellisyys ja avoimuus ovat hyveitämme! Meidän missionamme on estää kuluttajariidat ja huijaukset siten, että me toimimme avoimesti ja rehellisesti. Nämä arvot on usein unohdettu käytettyjen autojen kaupassa.
Miten Tuontipalvelu eroaa Autoeurooppa.com palvelusta ja muista kilpailijoistaan?
kirjoittanut Tomi Rantanen
Auton tuonti jatkuu kiivaana vuonna 2024.
Isot autoliikkeet kasvattavat edelleen tuontimääriä. Kamux, Saka, Autollecom ja muut käytettyjen autojen myyjät ostavat Euroopasta ammattilaisten huutokaupoista ja tukkumyyjiltä leasingin jakson jälkeen myyntiin palautuneita autoja rekkakuormittain.
Kamuxin vuosikertomuksen perusteella pystyy laskemaan, että yhden auton myyntikate on vain hiukan reilu 1.000 €. Yrityksen voitto tehdään kaikenlaisella lisämyynnillä: vakuutuksilla, rahoituksilla, takuutuotteilla ja varusteiden lisämyynneillä. Tämän takia myös Euroopan ja Suomen hintatasot ovat kohdanneet kaikkein myydyimmässä 15 - 30 teur hintaluokassa. Harvoin pääset löytämään merkittävästi edullisempia autoja Euroopasta, jos olet ostamassa alle 30.000 € hintaista autoa.
Autoliikkeiden tuonti kasvaa ja samaan aikaan yksityishenkilöiden oma tuonti on vähentynyt jo aivan minimiin. Yksityishenkilötkin päätyvät usein käyttämään Tuontipalvelua tai muuta ammattivälittäjää auton hankintaan.
Kaaviokuva: Verottajan autoveropäätösten määrä henkilöautoista kuukausittain. Vuoden 2021 alussa tapahtunut notkahdus ei ollut tuonnin hiljentymistä, vaan silloin verotus siirtyi Tullilta veroviranomaiselle ja asiakkaiden Oma-vero-paveluun. Käynnistymisessä oli verottajalla suuria haasteita ja siksi päätöksiä saatiin aikaiseksi paljon vähemmän. Trendi on tuonnissa on kasvava
Kaavio: Henkilöautojen verotuspäätösten määrä vuosittain. Autoja tuodaan nyt enemmän kuin koskaan. Tänä vuonna tuontimäärä ylittää todennäköisesti jo 50.000 kpl rajan (henkilöautot ainoastaan). Lisäksi tuodaan pakettiautoja, moottoripyöriä ja kuorma-autoja, joiden lukumäärä ei näy tässä tilastossa.
Mitä autoja kannattaa tuoda 2024?
1.10.2021 poistui autovero täyssähköautoista. Sähköauto, joka on ensirekisteröity tämän jälkeen on siis vapaa autoverosta.
Jos ostat autoa Saksasta yksityishenkilönä, niin auto kannattaa olla yli 6 kk vanha ja yli 6 tkm ajettu, jotta voit maksaa 19 % arvonlisäveron Saksaan Suomen 24% veron sijasta.
Vuoden tai parin ikäiset sähköautot ovat todella kannattavia tuoda. Tämä koskee Teslan kaikkia malleja, Mercedes-Benz EQS, EQE, EQB, EQV malleja.,Audin e-troneja, BMW:n, Skodan, MG:n, VW:n ja monien muiden valmistajien täyssähköisiä autoja.
Useat uudemmat plug-in hybridit saa Euroopasta tuotuna edullisemmin.
Entä polttomoottoriautot?
Edelleen Suomessa ovat haluttuja monet bensa- ja dieselmoottorilla varustetut autot. Näissä tuntuu sweet-spot olevat 2-5 vuotta sitten ensirekisteröidyissä vähäpäästöisissä (pieni moottori) autoissa.
Jos havittelet harvinaisempaa autoa, niin se kannattaa olla yli 2 vuotta sitten ensireksiteröity. Silloin verottaja ei laske auton uushintaa varuteineen, ja laske siitä pieniä kuukausikohtaisia alennuksia, vaan aina arvioi auton todellisen markkinahinnan.
Yleisissä automalleissa riittää, että auto on yli vuoden ikäinen, niin silloin verottaja ei enää verota lisävarusteita, eikä tutki auton uushankintahintaa. Mistä tiedät kuuluuko havittelemasi auto tähän joukkoon? Jos autolle löytyy hinta verottajan hintatietojärjestelmästä, ja auton ensirekisteröinnistä on kulunut yli 12 kk ennen verottamista, niin silloin autoveron osuus on huomattavasti kohtuullisempi, kuin alle 12 kk vanhassa tai alle 24 kk vanhassa autossa, jonka hintatietoa ei verottajan järjestelmästä löydy.
Jos haet keräilyautoja (esim. Porsche 911, Ferrari tai Lamborghini) ja haluat saada sellaisen Suomen liikenteeseen, niin kannattaa muistaa, että 2007 ennen ensirekisteröidyt tulee aina alle 27% autoverolla. Kun taas uudemmista joutuu maksamaan jopa 50% autoveroa auton arvosta.
Palvelemme jatkuvasti asiakkaita, joiden autosta tulee maksuun jopa yli 100.000 € autovero. Tällaiset isopäästöiset luxus- tai urheiluautot tulevat tuotuna usein 10-20 % edullisemmaksi kuin vastaavat Suomessa tarjolla olevat yksilöt. Meillä asiakkaat maksavat aina tarkalleen verottajan päätöksen mukaisen autoveron ja näin meidän ei myyjänä tarvitse arvoida autoveroa varmuuden vuoksi yläkanttiin, kuten perinteiset autokaupan toimijat tekevät.
kirjoittanut Tomi Rantanen
Rahti ja autonkuljetusrekat kulkevat Euroopassa aivan kuten ennenkin. Toistaiseksi asiamiehemme pääsevät liikkumaan omien maidensa sisällä ja autontarkastusten suorittaminen onnistuu kuten ennenkin.
Voimassaolevat matkustuskiellot ja suljetut rajat estävät nyt auton ostajia itse lähtemästä auto-ostoksille Eurooppaan. Ulkoministeriö suosittelee ettei ulkomaille pitäisi matkustaa. Rajoilta ei pääse enää ykstyishenkilönä yli. Rekkakuljetukset kuitenkin liikkuvat yhä. Rajalla kuljettajan kuume saatetaan mitata, mutta rekkojen on pakko kulkea, jotta talous pysyisi edes jotenkin pystyssä.
Koska monet autonostomatkaa haaveilevilta jää nyt suunnitelma toteutumatta, niin ideoimme kampanjan, joka on voimassa niin kauan kuin ulkoministeriön suositus kieltää yksityishenkilöitä matkustamasta.
Toistaiseksi annamme kaikista ajoneuvojen rekkakuljetuksista Euroopasta Hankoon -10% alennus. Voimassa toistaiseksi. Alkaen 21.3.2020 jälkeen tehdyissä tilauksissa.
Auton ostaminen etänä voi tuntua pelottavalta. Me teemme ostamisesta sinulle kuitenkin todella turvallista ja helppoa. Useimmiten ammattilaisen tekemä auton kuntoraportti kertoo autosta nopeasti paljon enemmän kuin oma autokuumeisena tehty katselmus. Asiamiehillämme on OBD-vikakoodien lukijat, maalipinnan paksuusmittarit, vuosien jatkuva kokemus autojen ostamisesta ja vankka paikallinen kielitaito. Useimmiten heiltä onnistuu möys tinkiminen paremmin kuin autokuumeessa Suomesta paikanpäälle lentäneeltä yksityiseltä. Jos et ole koskaa vielä tilannut autoa etänä välittäjän avustuksella, niin nyt on todella hyvä aika kokeilla sitä. Useimmiten säästät useita tuhansia euroja ja lisäksi sinulta säästyy omaa aikaasi.
Vaihtoautoja emme ota tilauksesta tuotuihin autoihin, mutta parhaan tuloksen saat myymällä nykyisen auton itse Nettiautossa. Voimme myös ottaa autoja välitysmyyntiin niin, että auto jää omaan ajoosi ja näytät sitä tarpeen tullen ostajakandidaateille. Uuden tuontiauton voit ostaa halutessasi vaikka vain muutaman satasen käsirahalla ja näin voit rauhassa myydä pois nykyisen autosi.
kirjoittanut Tomi Rantanen
Youtubessa on useita kanavia, joissa amerikkalaiset autoharrastajat esittelevät kolariautohuutokaupoista ostamiaan superhalpoja superautoja, joita he sitten korjailevat. Näitä USA:ssa ja Kanadassa kolaroituja autoja päätyy paljon myös Eurooppaan. Aika usein netin edullisimmat uudehkot premium autot ovat USA:n kolariautoja, jotka on kulkeneet Liettuaan kolarikorjaukseen ja sieltä eteenpäin muihin maihin myytäväksi. Näitä on paljon tarjolla Saksassa.
EU:n ulkopuolelta tuotaessa pitää aina maksaa 10 % tulli ja maahantuontimaan alv (Suomessa 24%). Nämä maksetaan todellisen ostohinnan päälle. Koska kolariautot ovat halpoja, niin näitä tulli ja alv maksuja tulee maksuun vain vähän verrattuna ehjänä tuotuun autoon.
Kannattaako USA:ssa kolaroitua autoa ostaa? Joskus tämä on järkevä vaihtoehto. Liettuassa ja Latviassa osataan korjata ja maalata autoja hyvin. Työtunti on kuitenkin niin edullinen, että auton hinta jää kokonaisuutena halvaksi. Olemme tuoneet asiakkaallemme esimerkiksi uudehkon Volvon maasturin, jossa oli kaikki mahdolliset lisävarusteet ja tehokkain moottoriversio. Hinta oli noin 5000 eur muita vastaavia edullisempi. VIN-numeron syöttäminen Googleen paljastaa useimmiten huutokauppailmoituksen, joka huutokauppamyyjä on velvoitettu lain mukaan pitämään netissä pysyvästi. Ilmoituksesta kävi Volvon osalta ilmeiseksi, että sen katolle oli myrskyssä kaatunut puu, eikä edes yksikään airbag ollut lauennut. Katto oli sitten korjattu laadukkaasti Liettuassa.
Toisessa tapauksessa asiakas osti puskureista kolaroidun uudehkon Dodge Chargerin. Auto oli edelleen korjaamatta, mutta se oli jo tuotu ja tullattu Alankomaihin. siellä auto käytiin asiamiehemme toimesta tarkastamassa ja kuljettiin rekalla Suomeen. Ostaja on autoalan ammattilainen joka korjaa auton omalla pajalla Suomessa.
Myös Carfax.com raportti on Salvage eli lunastusauton kohdalla hintansa arvoinen. Siihen on kirjattu vaurion määritelmä ja lunastuspäivä. Tämä raportti kannattaa ostaa jokasiesta USA- tai Kanada-autosta. Näin varmistuu auton historia. Esimerkiksi tulvan alle jääneitä autoja saatetaan kaupitella edullisesti, mutta sellaisesta kannattaa kyllä pysyä kaukana.
Helpoimmin tällaisen lunastusauton saa Suomessa rekisteröityä ja kilpiin jos se on jo rekisteröity johonkin toiseen EU-maahan. Silloin normaalit dokumentit riittävät katsastuksen läpäisemiseen. Normaalisti tarvitaan toisen EU-maan rekisteriotteet ja joskus COC (vaatimuksenmukaisuustodistus), jos rekisteriotteen tiedoista ei selviä auton tyyppihyväksyntätietoja tai co2-arvoa.
Hiukan haastavampaa, mutta ei mahdotonta, on rekisteröinti Suomeen jos auto tulee Amerikkalaisilla Salvage-leimatuilla rekisteriotteilla. Tässä tapauksessa on katsastus yleisesti 100-200 eur EU-autoa kalliimpi. Lisäksi tarvitaan nippu muita todistuksia. Tärkein on todistus 10% tullimaksun ja arvonlisäveron maksamisesta EU-alueelle eli ns tulliselvitys tai tullaustodistus. Muilla ulkkomailla tehdyillä todistuksilla ei yleensä tee mitään Suomessa. Katsastusinsinööri vaatii todistukset Suomalaisen yrityksen tekeminä ja leimaamina.
Tarvittavat todistukset:
1) ajoneuvon korin tai rungon mitat;
2) pyörien asentokulmat ja akselien asento;
3) mahdolliset korin katkaisukohdat;
4) korirakenteen lujuus;
5) korin osien liitostavat;
6) sellaisten turvalaitteiden toimintakelpoisuus, jotka ajoneuvossa kuuluu säännösten, ajoneuvossa olevien pysyvien merkintöjen ja ajoneuvoa koskevien teknisten tietojen mukaan olla.
Autoon kannattaa siis teettää nelipyöräsuuntaus ja ottaa siitä todistus. Tämä maksaa yleensä alle satasen. Lisäksi jonkun kolarikorjaamon pitää ottaa mitat rungosta ja kirjoittaa todistus löytämistään liitoksista (parempi jos sellaisia ei rungossa ole). Todistuksen turvalaitteiden toiminnasta voi tehdä esimerkiksi Vantaalla MT Autosähkö Oy. Kustannus on alle satasen.
Jos tarvitse lisätietoja tai neuvoja, niin voit aina soittaa meille maahantuonnin palvelupuhelimeen
Autojen maahantuontineuvonta 0600 98453 (1,97€ / min)
Alla on malli USA:n rekisteriotteesta jollainen on kolariautolla tai muutoin lunastukseen menneellä autolla (Salvage).
Kannattaako USAsta tuoda kolariauto? Miten sen saa rekisteröityä? Mitä tuominen maksaa?
Thursday 29 November, 2018
kirjoittanut Tomi Rantanen
ST Tuontipalvelu Oy:n lehdistötiedote 16.11.2018
KÄYTETTETTYJÄ AUTOJA TUODAAN KIIVAMMIN KUIN KOSKAAN
Menossa on nyt jo neljäs perättäin kasvun vuosi käytettyjen autojen maahantuonnissa. Verottajan julkisten autoveropäätöksien luettelojen perusteella tämän vuoden tammi - lokakuun aikana on tehty verotuspäätöksiä 31214 maahantuodusta henkilöautosta. Tämä tarkoittaa historiallisen suurta 34 % kasvua viime vuoteen verrattuna.
Jos vertaillaan kolmea viime kuukautta elokuusta lokakuuhun, oli kasvu jo 53 % verrattuna viime vuoteen. Tällaista räjähdysmäistä tuonnin kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin. Minkäänlaisia hidastumisen merkkejä ei ole ilmassa.
Jo lokakuun loppuun mennessä on käytettyjä henkilöautojen maahantuonnissa saavutettu lähes aiempi ennätysmäärä 31944 kpl, joka on vuodelta 2003. Tästä vuodesta tulee neljäs perättäinen kasvun vuosi käytettyjen autojen maahantuonnissa. Aiempien vuosien kasvuprosentit ovat olleet 18,4% 10,1% ja 24,1%. Ennusteemme mukaan autoja tuodaan tänä vuonna jopa 39000 kpl.
Elokuussa ja lokakuussa autoveropäätöksiä tehtiin yli neljä tuhatta. Aiemmat kuukausiennätykset ovat olleet kolmen tuhannen päätöksen luokkaa. Harvinaisempien autojen verotuspäätöksiä saa tällä hetkellä odottaa huomattavasti aiempaa pidempään. Veroviranomaisen autovero-osasto on selkeästi ruuhkautunut. Tämä hankaloittaa jonkin verran autoja maahantuovien autoliikkeiden tilannetta, koska rahoituksella myytyjen autojen rahoitusosuuden saaminen on siirtynyt viime aikoina aina vain kauemmaksi ja maahantuontia harjoittavien kauppiaiden kassa saattaa siksi olla koetuksella.
Käytettyjen autojen tuonti on neljässä vuodessa kaksinkertaistunut.
Mitkä ovat suuren kasvun syitä?
Tärkeimpänä syynä näkyy selvästi ennätyksellisen halpa Ruotsin kruunu ja suuret vaihtoautovarastot Ruotsissa. Jo viime vuoden joulukuussa Ruotsi ohitti Saksan autotuonnin kärkimaana. Tahti on entisestään kiihtynyt. Oikeastaan koko viimeaikainen tuonnin kasvu on tullut Ruotsista tuoduista autoista. Ruotsissa on myyty uusia autoja viime vuosina jopa kolme kertaa enemmän kuin Suomessa. Tuontiautona suosituimpia ovat kolmesta viiteen vuotta vanhat autot. Leasing-sopimuksien loppuessa tarjolle tulee suuria eriä juuri suomalaisia kuluttajia kiinnostavia autoja. Ruotsissa myydään paljon Suomessa suosittuja merkkejä kuten Volvo, VW, Mercedes-Benz, Audi ja BMW. Saksassa autoissa harvemmin on toista rengassarjaa tai valmiiksi asennettuna moottorilämmitintä. Maahantuoja säästää usein reilun tonnin kun näitä Suomessa välttämättömiä varusteita ei tarvitse hankkia erikseen. Ruotsin läheinen sijainti ja runsaat laivayhteydet tekevät tuomisesta kohtalaisen edullista ja nopeaa.
Toinen syy tuonnin kasvuun on 2014 joulukuussa saatu korkeimman hallinto-oikeuden päätös (nro 2014:182). Päätöksen keskeinen sisältö on, että verotuspäätöksiä tekevän viranomaisen pitää etsiä kaikista auton ensirekisteröinnin jälkeisistä autoverolaeista pienin autoveroprosentti. CO2-perusteiseen verotukseen siirryttiin 1.1.2008 ja tuolloin isopäästöisten autojen verotus kiristyi merkittävästi. Paljon päästävien autojen verotus on edelleen kiristynyt 1.4.2009, 1.4.2012 ja viimeisimpänä siirryttäessä WLTP-perusteiseen päästömittaukseen tänä vuonna 1.9.2018. Useat autoharrastajat edelleen haaveilevat isolla moottorilla varustetusta urheiluautosta tai maasturista. Siksi iso osa maahantuoduista autoista on 2008 ja vanhempia autoja, jotka ovat isopäästöisiä. Vaikka Suomen lainsäätäjä on tavoitellut toisenlaista kehitystä, niin EU:n lainsäädäntö pakottaa verottajan sallimaan maahantuonti pienillä veroprosenteilla. Esimerkiksi 2018 lokakuussa verotetuista 4542 autosta 1156 kpl eli 25% oli rekisteröity ennen 1.4.2009. Tässä joukossa on suuri määrä isopäästöisiä autoja, joista on maksettu varsin kohtuullisia autoveroja.
Kolmantena syynä näkyy selkeästi autokauppiaiden lisääntynyt tuonti. Käytettyjen autojen maahantuonnista valtaosa on autokauppiaiden tuontia. Alle puolet on yksityisten henkilöiden itse, tai välittäjän avustama, tuomia autoja. Internettiä tehokkaasti hyödyntävät uudet yritykset, jotka tarjoavat netissä autokauppiaille valmiiksi kuntotarkastettuja autoja, ovat nostaneet suosiotaan. Yhä useammat autokauppiaat hankkivat autoja Euroopasta online autohuutokauppoista. Jatkuva tuonnin kasvu on pitänyt rekkakuljetusten hinnat varsin kohtuullisina. Useimmat kuluttajat kokevat ostamisen turvallisempana ja helpompana kun he pääsevät itse autoa kotimaisessa liikkeessä koeajamaan.
Neljäs syy on saksalaisten ja muidenkin eurooppalaisten lisääntynyt pelko dieselauton omistamiseen. Saksassa dieselautoilla ei enää saa ajaa suurempien kaupunkien keskustaan. Pelkona kuluttajilla euroopassa on, että kieltoalueet lisääntyvät ja vuotuiset dieselautojen veromaksut nousevat. Keskimäärin Suomeen tuotujen autojen ikä on noin 6 vuotta ja edelleen valtaosa on dieseleitä. Suosituimmat merkit ovat edelleen Mercedes-Benz, BMW ja Audi. Näitä kalliita premium autoja myydään vähemmän Suomessa uutena, mutta useammilla on varaa hankkia sellainen käytettynä tuontiautona. Suomeen ei ole odotettavissa ajokieltoalueita dieseleille. Täällä paljon ajaville diesel tulee edelleen pienen kulutuksen takia edullisemmaksi kuin bensakoneella varustettu auto. Näin ainakin nimenomaan yli kolme vuotta vanhojen autojen kohdalla. Uudemmissa bensamoottoreissa on kehitys mennyt jo eteenpäin ja kulutus menee jo lähelle dieselmoottorilla varustettuja malleja. Saksassa vanhempien dieselmallien hinnat ovat selkeästi laskeneet. Tilastojen perusteella suomalaiset kuluttajat eivät ole pelänneet ostaa näitä Saksan ale-dieseleitä.
Viidentenä syynä on uudehkojen ympäristöystävällisten autojen tuonti. Meille tulee viikottain puheluita, joissa asiakas kertoo, että Suomen vaihtoautomarkkinoilla ei ole tarjolla hänen haluamaansa uudehkoa, vuoden pari vanhaa, täyssähköautoa tai plug-in hybridiä. Myös maakaasulla (CNG) käyvien autojen tuonti on reilussa kasvussa. Useimmat kuluttajat haluavat ostaa vähän käytetyn auton mieluummin kuin uuden, koska uuden auton hinta tipahtaa aina merkittävästi heti ensirekisteröinnin jälkeen. Tällaisia ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja on jatkuvasti tarjolla Euroopan markkinoilla. Jos tilastoista katsoo alle kahden vuoden ikäisiä maahantuotuja autoja, niin nimissä vilahtelee "hybrid" ja "E" merkinnät. Asiakkaillemme tekemissä laskelmissamme selkeästi suurimmat säästöt autontuonnissa ovat viimeaikoina olleet juuri nimenomaan plug-in hybrideissä. Yksi viime kuukausien eniten kysyttyjä malleja on ollut Suomessakin valmistettava Mersun GLC:n E eli plug-in malli. Yksistään tätä mallia on tuotu useita kymmeniä Suomeen viime kuukausien aikana.
ST Tuontipalvelu Oy on Auto-Saksasta.fi nettisivun kautta profiloitunut tuomaan autoja erityisesti Saksasta. Viime aikoina on Ruotsista tuonti kasvanut ja välittämistämme autoista on nyt noin 30% Ruotsista. Autojen tarkastuksia tekemässä meillä on Ruotsissa jo kolme suomalaista asiamiestä. Edelleen etsimme erityisesti Ruotsiin uusia ammattiostajia. Suurin tarve uudelle asiamiehelle olisi eteläisessä Ruotsissa.
2018 on Suomeen tuotu käytettyjä autoja enemmän kuin koskaan aiemmin. Mikä tähän tuontiryntäykseen on ollut syynä? Pääsyitä ovat halpa Ruotsin kruunu, dieseleiden alehinnoittelu Euroopassa, autoliikkeiden lisääntynyt oma tuonti ja vanhempia autoja suosiva autoverotusjärjestelmä.
Thursday 29 November, 2018
kirjoittanut Tomi Rantanen
WLTP korvasi NEDC mittaustavan CO2-arvossa 1.9.2018 alkaen
Viimeksi autoverotus kiristyi 1.4.2012. Sen jälkeen on tullut korkeimman oikeuden päätös, jonka perusteella vanhemmat autot tulee aina verottaa sillä prosentilla, joka on ollut pienin voimassa oleva prosentti kaikissa autoverolaeissa, jotka ovat olleet voimassa auton ensirekisteröinnin jälkeen.
1.9.2018 alkaen CO2-päästöt korvataan WLTP lukemalla autoveroprosentin määrittämisessä. Tämä vaikuttaa vain autoihin, jotka on ensirekisteröidään syyskuun 2018 jälkeen. Vero nousee yleisesti autoissa joiden CO2-arvo oli yli 160 g/km. Tätä vähemmän päästävissä autovero pysyy pääsääntöisesti ennallaan.
Ennen 1.9.2018 ensirekisteröidyt autot verotetaan vanhempien lakien mukaan. Mikään ei siis muutu. Käytettyjen autojen tuominen on aivan yhtä kannattavaa kuin ennenkin.
Ao. taulukosta näet millä prosenteilla eri vuosina ensirekisteröityjä autoja verotetaan.
Miten uusi WLTP-mittaustapa vaikuttaa käytetyistä autoista maahantuotaessa maksettavaan autoveroon? Muutos tuli voimaan suomessa 1.9.2018.
kirjoittanut Tomi Rantanen
Selkeytämme hinnoitteluamme. Aiemmin totaalipalveluun kuului kolme tarkastusta. Useimmiten selvittiin vain yhden auton tarkastamisella ja siksi asiakkaiden pyynnöstä selkeytämme hinnoitteluamme.
Aiemmin myynnissä ollut Totaalipalvelu pilkotaan nyt kahteen erilliseen palveluun.
Ostoprosessin voit nyt käynnistää entistä huomattavasti edullisemmin - maksamalla ainoastaan 299 € tarkastuspalvelun.
299 € Tarkastuspalvelu
-
Saat yhteyden autojen ammattiostajaan eli asiamieheen Euroopassa
-
Asiamies auttaa valikoimaan tarkastettavan kohteen
-
Asiamies arvioi autoja apunasi myynti-ilmoitusten perusteella
-
Paikallisen kielen täydellisesti osaava asiamies soittaa autojen myyjille
-
Asiamies antaa oman mielipiteensä autosta ja myyjän luotettavuudesta
-
Asiamies käy henkilökohtaisesta tarkastamassa auton ja tapaamassa myyjän
-
Saat tarkan ja laaja-alaisen kuntoraportin autosta sähköpostiin
-
Saat lisäkuvia autosta (erityisesti mahdollisista puutteista ja vioista)
-
Tarkistamme auton historian paikkansapitävyyden
-
Tarkistamme ettei auton mittaria ole manipuloitu
-
Tarkistamme ettei autoa ole kloonattu tai kasattu kolariautosta
-
Teemme auton ostamisesta sinulle helppoa ja turvallista
-
Mahdolliset lisäkulut
-
Seuraavan auton tarkastus 150 € (jos hylkäät ensimmäisen)
-
Vaihto toiseen asiamieheen, toiselle alueelle tai toiseen maahan 100 €
-
Asiamiehen km-korvaus 0,45 € / km
-
Tinkimisen pidämme reiluna ja sinä hyödyt 60% tingitystä - laskutamme 40% tinkiprovision
Kun päätät ostaa auton, niin olemme apunasi turvaamassa autokaupan.
+ 400 € Autokaupan turvaaminen
-
Varmistamme, että auto myydään sinulle; ei kenellekään toiselle.
-
Myyjän vaatiessa maksamme autosta käsirahan puolestasi varmistaaksemme kaupan.
-
Varmistamme, että auton maksu tehdään turvallisesti .
-
Välitämme auton koko maksun yksityisille myyjille ja pienille autokaupoille.
-
Jos turvallisuus mielestämme vaatii, niin otamme auton ja paperit myyjältä samalla kun auto maksetaan.
-
Tarkistamme auton myyjän henkilöllisyyden
-
Tarkistamme, että auton myyjä on auton laillinen omistaja ja oikeutettu myyntiin
-
Tarkistamme, ettei auto ole varastettu
-
Tarkistamme kauppakirjan ja auton dokumentit
-
Käännämme kauppakirjan tarvittaessa suomeksi
-
Varmistamme, että kauppakirjan teksti takaa sinulle kuluttajasuojan
-
Tarkistamme auton vaatimuksenmukaisuuden EU alueella
-
Varmistamme, että auton saa Suomen kilpiin ilman muutostöitä
-
Kerromme tarvittavien muutostöiden tai lisädokumenttien (insinöörien lausuntojen) hinta-arvion
-
Varmistamme, että auton omistuspaperit luovutetaan auton kanssa
-
Järjestelemme auton noutamisen
-
Teemme tarvittavat export paperit ja auton noutoon vaadittavan valtakirjan
-
Varmistamme, että auto odottaa noutoa turvallisessa paikassa
-
Vakuutamme auton puolestasi heti kun auto on maksettu
Minkä tahansa auton kuntoraportti nyt 299 eur hintaan.
Tuesday 17 November, 2015
kirjoittanut Tomi Rantanen
Tulli on vielä muuttanut käytettyjen maahantuotujen autojen verotusta. Nyt tulli verottaa ajoneuvot pienimmällä prosentilla, joka löytyy auton ensirekisteröinnin jälkeen voimassaolleista laeista. Tämä muutos koskee henkilöautojen lisäksi myös pakettiautoja ja moottoripyöriä. Keskityn tässä kirjoituksessa tärkeimpään eli autojen verotukseen.
Tämä koskee 2007, ja sitä ennen, ensirekisteröityjä autoja. Ainakin 2003-2007 ensirekistöidyt autot, joiden co2-päästöt ovat 56-239 g/km. Näillä normaalipäästöisillä autoilla on ollut voimassa pienempi autovero vuonna 2008. Katso ao taulukko
|
2003-2007 |
2008 |
co2-päästöt |
vero-% |
oikea vero-% |
100 |
16,5 % |
14,0 % |
120 |
20,1 % |
16,0 % |
140 |
23,8 % |
18,0 % |
160 |
27,7 % |
20,0 % |
180 |
28,0 % |
22,0 % |
200 |
28,0 % |
24,0 % |
220 |
28,0 % |
26,0 % |
240 |
|
ei palautettavaa |
Meillä ei ole täyttä selvyyttä vielä 2001 ja vanhemmista autoista, jotka on verotettu kokonaispainon perusteella. Itse jättäisin näistäkin uuden oikaisupyynnön tullille.
Kaikki, jotka ehtivät 2014 aikana valittaa 2011 maahantuomastaan 2007 vanhemmasta autosta, tulisi nyt tehdä vielä uusi valitus korjauksen tehneeseen tulliin.
Tämä palautus voi olla joillekin jopa yli tuhat euroa. Esimerkiksi C-Sarjan MB, joka oli ensirekisteröity 2007, ja josta on korjauksen jälkeen jäänyt maksettavaksi 5.000 € autoveroa, ja jonka päästöt on 160 g. Oikea vero olisi ollut noin 3.610 €. Lisäpalautusta olisi tulossa vielä 1.390 €. Tämä esimerkki on suurimmasta päästä. Normaalit palautukset 2007 ja vanhemmissa autoissa ovat muutamia satasia.
Miten Suomen Tuontipalvelu voi auttaa?
25 € valituslomakkeemme teksti on päivitetty ja sillä voi tehdä myös uusintavalituksen. Tilaamaan tästä >>>
124 € teemme oikaisupyynnön täyspalveluna, lähetä viesti tomi@auto-saksasta.fi, jos haluat tämän palvelun.
Wednesday 26 November, 2014
kirjoittanut Tomi Rantanen
Auton ensirekisteröintikuukausi ja auton co2-päästöt vaikuttavat määrättävään autoveroprosenttiin. Laatimani taulukko antaa nopeasti kokonaiskuvan edullisimmista autoista. Autoverolaskuri auttaa tutkimaan asiaa tarkemmin.
Nykyisen verolain co2-päästöihin perustuvat prosentit on lilalla viivalla. 1.4.2012 jälkeen ensirekisteröidyt autot verotetaan tämän nykyisen lain mukaisesti. Vanhempiin autoihin sovelletaan nykyistä lakia, jos auton päästöt ovat niin pienet, että nykyinen laki antaa pienemmän veroprosentin kuin ensirekisteröintivuonna voimassaollut verolaki. Siksi kaikki viivat kohtaavat toisensa jossain kohtaa. Pienipäästöisiä autoja on siis kannattavaa tuoda, on ne sitten uusia tai vanhempia.
Yleisesti autot päästävät 120-200 g/km.
Normaalipäästöisen (alle 240 g) auton autoveroprosentti on pienin jos auto on ensirekisteröity välillä 1.1.2008 - 31.3.2009 (punainen viiva). Myös 1.4.2009 - 31.3.2012 on veroprosentti hieman nykyistä pienempi.
Jos haaveilet isopäästöistä autoa, kuten urheiluautoa tai maasturia, niin pienin autoveroprosentti on 2007 ja sitä vanhemmilla autoilla. Autovero ei ole koskaan yli 28%.
Kerromme mielellämme lisää tai teemme sinulle tarkan tarjouksen.
|
|
|
|
|
|
|
|