KHO päätös 19.12.2014 - Tulli on määrännyt liian suuret

by Tomi Rantanen

Tämä päätös on ilouutinen kaikille autoja maahantuoneille tai auton maahantuontia suunnitteleville. Korkein hallinto-oikeus on julkistanut perjantaina 19.12.2014 päätökset (2014:182 ja 2014:183), joiden ydinsisältö on seuraavanlainen. Maahantuotu auto pitää verottaa sillä autoveroprosentilla, joka oli voimassa Suomessa sinä päivänä kun auto on ensirekisteröity toisessa maassa. Vanhempia autoja ei saa verottaa 2008 voimaan tulleiden, ja edelleen huhtikuussa 2012 kiristyneiden, co2-päästöihin perustuvien suurempien autoveroprosenttien mukaan. Tulli saa jatkossa määrätä autoveroa vain sen verran, kuin vastaavassa jo maassa olevassa autossa on veroa jäljellä (prosentilla jolla vastaava auto on aikanaan verotettu).

Tulli on luvannut ottaa tämän päätöksen heti käytäntöön. Liikaa verotetut, ja oikaisuvaatimuksen tehneet autontuojat, saavat likaa perittyjä veroja takaisin. Lisäksi Tulli tekee jatkossa verotuspäätökset sopusoinnussa tämän KHO:n päätöksen kanssa.

Käsityksemme mukaan valtio joutuu palauttamaan nyt kymmeniä miljoonia liikaa perittyjä autoveroja. 

Oletko tuonut vuoden 2012 jälkeen auton?

Voit laatia 2012 maahantuoduista autoista oikaisupyynnön 31.12.2015 saakka. Tässä vaiheessa tulli on luvannut käsitellä vain virallisen valitusajan sisällä tehdyt oikaisupyynnöt (päätöstä seuraavat 3 vuotta). 

Lue aiemmasta blogikirjoituksestamme, keiden kannattaa tehdä oikaisupyyntö, ja tilaa meiltä 25€ hintainen oikaisupyyntöpohja:
http://www.auto-saksasta.fi/fi/blogi/item/8-autovero-oikaisun-hakeminen.html

Päätökset vuosilta 2008 - 2011 (lisätty 6.3.2015)

Näistäkin päätöksistä on kannattavaa valittaa. Varsinais-suomen käräjäoikeus teki päätöksen 6.3.2015 liittyen vanhempaan arvonlisäverokiistaan. Oikeuden mukaan kolmen vuoden vanhenemisaika ei ole pätevä. Lue lisää uudemmasta blogikirjoituksestamme.

Ketkä hyötyvät KHO:n päätöksestä eniten?

2007 ja sitä ennen ensirekisteröityjen suuripäästöisten autojen maahantuojat voivat saada takaisin jopa useita tuhansia euroja jokaisesta maahantuomastaan autosta. Jatkossa esimerkiksi 2007 tai vanhemman yli 360 g/km co2-päästöt omaavan auton autoveroprosentti tippuu nykyisestä 50% takaisin vuonna 2007 voimassa olleeseen alkuperäiseen 28%. Autovero on jatkossa isopäästöisillä autoilla lähes puolet nykyistä pienempi. Nyt voi olla Suomen hintatasoon verraten erittäin kannattavaa tuoda Saksasta tai EU-maista, 2007 ja sitä ennen rekisteröityjä, isoja maastureita (MB ML ja R-sarja, Audi Q7, BMW X5), edustusautoja isolla koneella (MB S-Sarja, BMW 7-sarja, Audi A8), tehokkaita urheiluautoja (Porsche, Ferrari, MB CL, CLK, SL, BMW:t isoilla koneilla, 6-sarja, Audin urheilumallit), Jenkit isoilla moottoreilla jne. Yleensäkin kaikki ajoneuvot joissa on isot moottorit ja sitä myöten isot päästöarvot ja jotka on rekisteröity 2007 ja sitä ennen.

Tämä ei ole ihan sitä mitä valtiovalta on viime vuosina lakimuutoksillaan tavoitellut. Tietenkin päättäjät haluaisivat lisätä liikenteessä olevien pienipäästöisten autojen määrää. Uudemmat autot olisivat lisäksi liikenneturvallisempia. EU:n tasavertaiseen verokohteluun tähtäävät pykälät kuitenkin pakottavat Suomen Tullin verottamaan näitä vanhempia suuripäästöisiä autoja huomattavasti nykyistä suopeammin. Maahantuotuun käytettyyn autoon ei saa määrätä veroa joka on korkeampi kuin vastaavassa jo maassa olevassa autossa. EU maiden välistä käytettyjen autojen kauppaa ei saa yrittää vaikeuttaa määräämällä liian korkeita veroja. Tämä on EU:n linjaus ja nyt sen vahvistanut myös KHO Suomessa.

ESIMERKKI. Toin itse tänä vuonna Saksasta Suomeen 2007 ensirekisteröidyn MB R320 cdi Lang tila-auton. Autoveroprosentti päätöksessä oli päästöihin perustuen 42%. Autoveron olisi pitänyt KHO:n mukaan olla 28% (vuonna 2007 voimassa ollut vero). Veroa maksoin 8790,18 €. KHO:n päätöksen mukaisesti laskettuna minun olisi pitänyt maksaa vain 5.860,12 €. Saan takaisin 2.930,06 € korkoineen.

Toiseksi eniten hyötyvät ne jotka ovat viime vuosina tuoneet, tai tuovat jatkossa autoja, jotka on ensirekisteröity välillä 01/2008 - 04/2012. CO2-perusteista autoveroa kiristettiin 1.4.2012 alkaen ja lähes kaikkien normaalien henkilöautojen verotus kiristyi 20-30%.  

Autoveroprosentit vuosittain - autoverotuksen historia Suomessa

  • Ennen 15.05.2003, Tarkka merkki ja mallikohtainen luettelo jossa vero vaihtelee 25-40% välillä (ka noin 30%). Katso tästä taulukosta mikä veroprosentin pitäisi olla. Jos autosi mallia ei löydy listasta, niin vero oli 29% bensa-autosta ja 30% dieselistä.
  • 15.05.2003 - 31.12.2007, veroprosentti oli aina alle 28% (uutena 28%, vähennettynä 650 € diesel, 450 € muut). Vähennyksen jälkeinen todellinen veroprosentti oli 25,0 - 27,9% ja saat tarkan prosentin tästä listasta jos tiedät autosi ovh:n ensirekisteröintihetkellä.
  • 01.01.2008 - 31.03.2009, veroprosentti co2-päästöjen perusteella + elv. Kts taulukko
  • 01.04.2009 - 31.03.2012, veroprosentti co2-päästöjen perusteella (elv sisällytettiin veroon). Kts taulukko
  • 01.04.2012 - nyt voimassa oleva co2-päästöihin perustuva verotus. Et voi valittaa päätöksestä.

Minkä verran autovero kiristyi 1.4.2012 alkaen?

co2- 2008/01 2012/04 absol. vrt nyt
päästöt ennen% nyt% ero muutos
100 17,1 % 16,5 % -0,6 % -3,6 %
120 19,6 % 20,1 % 0,5 % 2,5 %
140 22,0 % 23,8 % 1,8 % 7,6 %
160 24,4 % 27,7 % 3,3 % 11,9 %
180 26,8 % 31,6 % 4,8 % 15,2 %
200 29,3 % 35,1 % 5,8 % 16,5 %
220 31,7 % 38,4 % 6,7 % 17,4 %
240 34,2 % 41,2 % 7,0 % 17,0 %
260 36,6 % 43,6 % 7,0 % 16,1 %
280 39,0 % 45,5 % 6,5 % 14,3 %
300 41,5 % 47,1 % 5,6 % 11,9 %
320 43,9 % 48,3 % 4,4 % 9,1 %
340 46,4 % 49,2 % 2,8 % 5,7 %
360 48,8 % 50,0 % 1,2 % 2,4 %

Miten luet taulukkoa?

ESIMERKKI. Olet tuonut 2013 maahan 2008 ensirekisteröidyn Mersun jonka co2-päästöarvo on 180 g/km (ensimmäinen pystysarake). Autoveroa on määrätty 31,6 % auton verotusarvosta (kolmas pystysarake). Autoveron olisi pitänyt olla vain 26,8% (toinen pystysarake). Näiden prosenttien ero on neljännessä sarakkeessa ja viimeisessä sarakkeessa on kerrottu kuinka paljon olet maksanut liikaa autoveroa prosenteissa (15,2%). Jos maksoit autoveroa 10.000 €, niin siinä oli 15,4% liikaa, eli tekemällä oikaisupyynnön saat 1.520 € takaisin korkoineen. 

Haluatko lisätietoja?

Soita maahantuonnin palvelunumeroomme 0600 984 53 (1,98 € /min)

Tai tilaa ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen

Media ja lehdistö voi olla yhteydessä:
toimitusjohtaja Tomi Rantanen 044 3677 990

 

This article was published on Thursday 24 October, 2013.
Current Reviews: 0

Tell a friend about this article: