Katso video, jossa Tuontipalveluâ„¢ perustaja kertoo miten joutui huijatuksi autokaupoissa.

Tätä en toivo pahimmalle vihollisellekaan!

Minulla oli niin paha olo sisimmässä, että olisin voinut oksentaa. Ahdistus oli sietämätön. Tajusin oman talouteni romahtaneen, koska olin joutunut huijatuksi.

Sellaista tunnetta en halua kenenkään joutuvan tuntemaan.

Olin työskennellyt autojen ammattiostajana jo yli viiden vuoden ajan. Olin ostanut yli tuhat autoa Saksasta, kun jouduin huijatuksi 2017. Ammattirikollisliiga oli myynyt minulle auton, jota he eivät omistaneet. Tämä selvisi puhelussa, jossa rekkakuski kertoi, että myyjän antamassa osoitteessa ei ollut autokauppaa tai noudettavaa Audia, jonka luulin ostaneeni. Paikalle oli kurvannut toinen rekka, jonka oli määrä poimia kyytiin uudehko S-Mersu.

Miten tämä saattoi tapahtua minulle? Miten tämän olisi voinut estää? Voiko kukaan olla täysin turvassa ostaessaan käytettyä autoa Saksasta?

Minua huijanneet ammattirikolliset olivat nähneet vaivaa laatiessaan huijauksen, jonka avulla he keräsivät yli miljoona Euroa kymmeniltä uhreilta. He olivat perustaneet laillisen yrityksen Saksaan, mutta tekivät tämän väärennetyillä passeilla. Pankkiin oli avattu tili, ja tuossa yhteydessä oli yhden rikollisen sormenjälki tallennettu. Tämä oli ainut henkilötieto, joka oli koplasta jäänyt poliisin tietoon. Rikolliset ottivat autoliikkeistä uudehkoja autoja koeajolle ja niiden rekisteriotteet väärennettiin niin, että omistajan kohdalle merkittiin heidän yrityksensä.

Saksassa yksityisyyden suoja on niin korkea, että rekisteriviranomaiset eivät anna edes maksua vastaan mitään tietoja autojen omistajista (toisin kuin Traficom). Tämän takia väärennetyn omistajatiedon oikeellisuuden tarkistaminen on Saksassa tehty mahdottomaksi.

Rikos oli niin täydellinen kuin se vain voi olla.

Elättelin pitkään toiveita, että pankkitilille maksamani maksu voitaisiin jäljittää ja näin rikolliset jäisivät kiinni. Ammattilaiset kuitenkin osasivat siirtää tilille tulleet rahat nopeasti eteenpäin niin, että ne olivat heti EU-viranomaisten saavuttamattomissa ja jäljittämättömissä.

Maksamani 60.000 € oli menetetty lopullisesti.

En ole yksin





En ole ainut rikollisten autokaupoissa huijaama. Interpolin mukaan ammattirikollisuus on pesiytynyt autokaupan alalle. Europolin alaisuudessa toimivan järjestäytyneen rikollisuuden tutkimuskeskuksen (SOCTA) raportin mukaan noin 5.000 rikollisliigaa toimii aktiivisesti Euroopassa. He aiheuttavat joka vuosi miljardien Eurojen vahingot tekaistuilla ilmoituksilla, varastettujen autojen myynnillä, laittomien varaosien myynnillä ja autokauppiaiden sivustojen hakkeroinneilla. Autokaupassa liikkuvat suuret rahasummat ovat vetäneet puoleensa rikollisia.?

Kamuxin Saksan sisäänostajaa huijattiin 3,7 miljoonan Euron edestä (IS artikkeli). Jannika B osti autoliikkeestä auton, myi sen eteenpäin autoliikkeelle joka myi sen eteenpäin ja joka lopulta paljastui Saksassa varastetuksi (IL juttu). Vastaavia tapauksia on kymmeniä Suomessa joka vuosi. Joillekin huijatuksi joutuminen johtaa henkilökohtaiseen konkurssiin. Yksityisetsivä Ari Huttunen kertoi HS haastattelussa, että hänen näkemyksensä mukaan Suomessa on liikenteessä satoja autoja, jotka on varastettu Euroopassa, joiden identiteetti on vaihdettu (kopioitu laillisesta autosta) ja sitten myyty eteenpäin (HS juttu). Näitä on päätynyt myyntiin jopa merkkiliikkeisiin, koska kloonatun auton tunnistaminen on useimmiten todella vaikeaa (siksi niitä on satoja Suomen liikenteessä).

Edes ammattilainen ei ole turvassa rikollisilta ostaessaan autoja. Tarvitaan vakuutusturva rikoksia vastaan. Rikosturvavakuutuksen voi ottaa yritykselle, mutta kuluttajille sellaista ei ole tarjolla.

Päätin, että kuluttajille pitää saada rikosturvavakuutuksen antama suoja, kun he ostavat käytettyjä autoja. Ilman rikosturvavakuutusta en itse enää ostaisi autoja Euroopasta, enkä Suomestakaan.

Kuluttajariidat





Rikoksen uhriksi joutumista yleisempi ongelma on ajautua aikavievään riitaan auton myyjäliikkeen kanssa. Yksityiseltä ostettaessa on ostajan nuoltava haavansa, mutta jos ostat käytetyn auton autoliikkeestä, niin ongelmatilanteissa voit hakea apua kuluttajaneuvonnasta.

Autokaupan riitojen määrä on ihan omilla lukemillaan! Autokaupoista valitetaan enemmän kuin mistään muusta ostetusta palvelusta tai tuotteista. Kuluttajaneuvonta saa keskimäärin joka toinen minuutti yhteydenoton epäonnisiin autokauppoihin liittyen.

Takavetomersuja on usein myyty nelivetoisena (myyjäkin olettaa GLK olevan aina neliveto). Mainostettuja varusteita ei olekaan (olen itse sortunut myyjänä vahingossa tähän). Autossa on piilevää vikaa joka aiheuttaa pian kalliita korjauksia.

Auton kolarihistoriasta ei ole kerrottu mitään.

Suomesta on tullut Euroopan kolarikorjattujen käytettyjen autojen dumppauspaikka, koska täällä kuluttajariitalautakunta on linjannut, että automyyjän pitää kertoa vain lunastukseen johtaneista kolareista. Euroopassa ei ole samanlaista lunastusjärjestelmää tai merkintää kuin Suomessa, joten autokauppiaat tekevät kolaroiduilla autoilla täällä suurimmat voitot. Ne eivät kelpaa muiden Euroopan maiden autokauppiaille, koska yleisesti muualla viranomaiset ovat ottaneet paljon tiukemman linjan vaatien autokauppiasta kertomaan pienimmätkin autoon tehdyt korjaukset.

Kuluttaja, joka erehtyy ostamaan Euroopassa pahasti kolaroidun auton, joutuu kärsimään kolaroinnin aiheuttaman hinnan alentuman itse, koska usein Suomessa kuluttajaneuvonta ei olekaan oletetusti kuluttajan puolella (Esimerkki).

Kuluttajien pitää osata vaatia myyjältä:

  • Historiaraportti. Tuontiautoista myös historia ja vakuutuskorvaukset Euroopasta.
  • Maalipinnan paksuuslukemat, jotta tiedät uudelleenmaalatut ja mahdollisesti kolarikorjatut kohdat.
Avaa chat
Kysy minulta!
Hei!

Voisinko olla avuksi?