Autoliikkeet tuovat jopa 100 autoa Suomeen joka arkipäivä – Monessako on kolarimerkintä?
SISÄLLYSLUETTELO
2025 TUONTIAUTOTUTKIMUS
1.2. 🔎Mitä halusimme selvittää?
2.1. Autoliikekohtainen statistiikka
2.2. 🏆 TOP-4 parhaat tuontiautoliikkeet
3. Vertailu CarVerverticalin keskiarvoihin
3.1. CarVerticalin avoimen datan vääristymä Suomen osalta
4. Suomen ja Ruotsin erot lunastustilanteessa
5. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
6. Tuontiautojen trendit 2025 (Traficom-data)
7. Itse vai ammattilaisen avustuksella?
8.2. 🛡️ Suojaa itsesi huijauksilta!
1. Tutkimuksen tausta
Kuvittele ostavasi auto, joka näyttää täydelliseltä – mutta paljastuukin kolarikorjatuksi. Olet maksanut liikaa, ja auton maahantuoja irtisanoo auton takuut kolarihistorian takia.
Ylen MOT dokumentti ”autoni salattu kolarihistoria” syyskuussa 2024 paljasti, että autoliikkeet eivät useinkaan kerro autojen lunastuskolaroinnin merkinnästä ilmoituksissaan, eivätkä edes kauppoja tehtäessä.
Kuluttajien turvan lisäämiseksi halusimme selvittää edelleen tarkemmin, miten autoliikkeet suhtautuvat Keski-Euroopasta saatavilla olevaan vakuutuskorvausdataan. Nettiauto palvelun muutos vuoden 2025 alussa, jonka myötä useimpien autoliikkeiden ilmoituksissa näkyy nyt auton yksilöivä VIN-koodi, mahdollisti sen, että saatoimme tutkia autoliikkeiden ilmoittamien autojen taustat.

Kuva 1 Kuvakaappaus MOT-dokumentista. Toimittaja Lauri Miettinen ja tamperelainen Marko Santanen tutkimassa Volvoa, jonka Santanen osti Bilar99:ltä. Kolarihistoriasta ei kerrottu mitään. CarVertical raportissa kerrottu kolarihistoria (20-40teur korjaus) laskee arviolta arvoa 11.000 €. Volvo on ilmoittanut, että akku- ja koritakuu ovat rauenneet kolarin takia. Asia on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä.
1.1. Tutkimuksen tavoite
Tutkia autoliikkeiden Keski-Euroopasta tuomien autojen kolarimerkintöjen määrää vakuutusyhtiöiden korvausdatan pohjalta ja muodostaa puolueeton näkemys tuontiautojen laadusta.
1.2. 🔎Mitä halusimme selvittää?
- Kuinka moni tuontiauto on kolaroitu?
- Tuovatko autoliikkeet Suomeen pahasti kolaroituja autoja?
- Ovatko kolarihistoriat piilotettu ilmoitusteksteistä?
- Onko eri autoliikkeiden välillä laatueroja?
Tavoitteena on tuoda kuluttajien tietoisuuteen vakuutusyhtiöiden kolaridatan hyödyllisyys, jotta autojen ostajat osaisivat vaatia Keski-Euroopan autojen osalta tätä tietoa ennen ostopäätöstä. Koska Ruotsin autoista ei ole vastaavaa dataa saatavilla, eivätkä kaikki kolarit ole kirjattuna vakuutusyhtiöiden tietokantoihin, on toinen tavoite saada kuluttajat vaatimaan myyjältä maalipinnan paksuuslukemia. Näin kuluttaja saisi tietää auton uudelleenmaalatut, ja mahdollisesti kolarikorjatut, kohdat autosta.
Kokemuksemme mukaan autoliikkeet tilaavat nykyään CarVertical raportin (tai vastaavan vakuutusyhtiödataa sisältävän historiaraportin) aina ennen tuontiauton ostopäätöstä. Pienikin vakuutusyhtiön maksama korvaus on usein peruste tinkiä hintaa alaspäin. Myydessään autoja, autoliikkeet usein tulkitsevat kalliitkin korjaukset sellaisiksi, ettei niillä ole merkitystä auton arvoon, eikä niistä ole tapana kertoa ostajalle. Tilanteesta tekee epäselvän se tosiasia, ettei muissa EU-maissa ole rekisteritiedoissa vastaava ”lunastettuna liikenteestä poistettu” leimaa, kuin Suomessa. Kuluttajaviranomaiset Suomessa vaativat kertomaan ostajalle lunastukseen johtavat kolarit tai huonosti tehdyt kolarikorjaukset, joilla on vaikutusta auton hintaan. Hyvin korjatut, lunastusta pienemmät kolarit, saa jättää kertomatta kuluttaja-asiakkaalle. Suomen toimintamalli poikkeaa tässä suuresti muusta Euroopasta.
Tavoitteena on toteuttaa tämä tutkimus jatkossa vuosittain. Tuomalla puhtaalla historialla varustettuja autoja, voivat autoliikkeet saada jatkossa positiivista julkisuutta tämän tutkimuksen välityksellä. Palkitsemme TOP-3 Suomen parasta tuontiautoliikettä ja voimme antaa myös kunniamainintoja, jos yrityksen tuontiautojen laatu on keskiarvoa parempaa.
Tulemme jatkossa palkitsemaan myös rehellisyydestä, eli jos ilmoituksessa on mainittu autoon kohdistunut vakuutusyhtiön korvaus, ja tällainen auto ilmoituksineen osuu tulevassa tutkimuksessamme otantaan, niin ilmoituksen laatinut autokauppias tulee samaan meiltä arvonimen ”Suomen rehellisin autokauppias”. Tämän arvonimen tulee samaan kaikki autoliikkeet, jotka omaksuvat avoimen toimintamallin. Näistä vuoden 2026 palkintokriteereistä tiedotamme myöhemmin lisää.

Kuva 1 Malli CarVertical raportin vakuutusyhtiöiden korvausdatasta. Korvattu summa näytetään yleensä ja joskus lisäksi vaurioituneet kohdat.
1.3. Aineisto
Tutkimukseen poimittiin autoja 15.2.–25.2.2025 aikana Nettiauton verkkosivustolla esillä olleista ilmoituksista (https://www.nettiauto.com/uusimmat ).
Nettiauton ilmoituksia käytiin läpi yli 6.000. Taustadatan tarkistuksia (Traficom, car.info ja CarVertical) tehtiin 450 autoon. Näistä yli 200 kpl oli Ruotsista tuotuja ja ne jätettiin pois tutkimuksesta, koska Ruotsista ei ole saatavilla vakuutusyhtiöiden kolaridataa. Osa taustatarkistetuista autoista oli ns. Suomi-autoja Traficom datan perusteella. Nämäkin poistettiin tutkimusdatasta.
Mukaan otettiin vain autoliikkeiden myynnissä olevia autoja (ei yksityisten myyjien). Myyjäliike ei vaikuttanut siihen, otettiinko auto mukaan otantaan. Jokainen järjestyksessä vastaan tullut ilmoitus valikoitiin, oli myyjä
1.4. Virhemarginaali
Aineistossa oli 27 Sakan maahantuomaa ja 20 Kamuxin maahantuomaa autoa. Tämä on otantana jo sellainen, että 95 % varmuudella voidaan päätellä, että 26 % Sakan autoista on vauriomerkintä, virhemarginaalin ollessa 17 % (todellinen vauriomerkittyjen määrä voi olla väliltä 9 %-43 %). Kamuxin osalta 95 % varmuudella 20 % autoista on kolarimerkintä, virhemarginaalin ollessa 18 % (todellinen vauriomerkittyjen määrä voi olla väliltä 2 % - 38 %).
Päätimme näyttää tulokset myös Rinta-Joupin (8 autoa), Bilar 99 (7 autoa), Parrotzin (6 autoa) ja Karonin (5 autoa) osalta. Näiden yritysten vauriomerkintöjen osuuden virhemarginaali on 33 %-44 %. Merkittävää sattuman osuutta vauriomerkinnän saaneiden autojen määrästä otannassa ei voida sulkea pois. Emme väitä, että tämän tutkimuksen tulokset antaisivat totuudellista kuvaa näiden liikkeiden Keski-Euroopasta tuomien autojen vauriomerkintöjen keskimääräisestä osuudesta.
Otantaan osuneilla 25 muulla autoliikkeellä oli otos niin pieni (1–3 autoa per liike), ettemme näytä autoliikekohtaisia tuloksia lainkaan. Virhemarginaali on näiden osalta liian suuri. Nämä liikkeet näkyvät tuloksissa ryhmässä ”muut” ja näiden liikkeiden tuomat autot on huomioitu tutkimuksen kokonaistuloksissa.
On huomionarvoista, että autoliikkeiden tuontiautoista noin 60 % tuodaan Ruotsista. Näitä autoja ei ole mukana otannassa, koska Ruotsin historian ajalta ei ole saatavissa lainkaan vakuutusyhtiöiden korvausdataa. Näiden autojen uudelleen maalatut kohdat ja vauriokorjaukset selviäisivät vain maalipinnanpaksuusmittaria käyttämällä. Merkittävä osa autoliikkeiden tuonnista jää siis vauriohistorian osalta pimentoon. Näin ollen tämän tutkimuksen tuloksista ei voi myöskään muodostaa kokonaiskuvaa Suomeen tuotavien autojen vauriokorjausten yleisyydestä. Otannasta puuttuu merkittävä osuus tuontiautoista.
Saatamme tuloksissa tai tutkimuksen tekstissä nostaa esiin joitakin yksittäisiä autoja, mutta näiden osalta emme väitä sen kertovan auton tuoneen liikkeen yleisestä toimintamallista.
Tavoitteena on laajentaa ensi vuonna julkaistavan 2026 Tuontiautotutkimus aineistoa niin, että pääsisimme noin 10 autoja maahantuovan liikkeen osalta niin suureen otokseen, että voisimme julkaista niiden Keski-Euroopasta tuomien autojen vauriomerkintöjen osuuden alle 20 % virhemarginaalilla. Tämä vaatii vähintäänkin yhtä ison otoksen, kuin Kamuxilla ja Sakalla oli tällä kertaa. Tutkimusaineistoa tullaan siksi keräämään Nettiauton ilmoituksista jo syksystä 2025 alkaen.
1.5. Korjaus vai kolarointi?
Keski-Euroopasta saatavassa vakuutusyhtiöiden korvausdatassa kerrotaan vakuutusyhtiön maksama korjaussumma. Alle 3.000 € hintaisia merkintöjä kutsumme korjauksiksi. Jos tällainen korjaus on tehty hyvin, niin sen ei pitäisi mielestämme vaikuttaa auton arvoon. On tietysti mahdollista, että vakuuttaja on ottanut rahallisen korvauksen ja teettänyt esimerkiksi huonolaatuisen halvan maalauksen naarmuuntuneeseen kohtaan. Siksi mielestämme myös tällainen merkintä korjauksesta olisi hyvä saada asiakkaan tietoon, jotta hän voi ennen ostopäätöstään varmistua, että korjaus on tehty laadukkaasti, eikä se vaikuta auton myyntiarvoon.
Yli 3.000 € hintaisia korjauksia tulkitsemme tässä tutkimuksessa ”kolarihistoriaksi”. Osa näistäkin voi olla hyvinkin pieniä vaurioita. Saksan korjausten hintataso on pienempi kuin Suomessa, mutta silti, jopa 10.000 € kuluu nopeasti kolarikorjaukseen. Esimerkiksi auton kylkeen ilkivaltana tehdyn pitkän naarmun maalaus ammattimaisesti maksaa Saksassakin helposti yli 5.000 €. Autoa ei siis välttämättä ole kolaroitu näissäkään tapauksissa. Saksassa on yleisempää, kuin Suomessa, ottaa vakuutusyhtiöltä rahallinen korvaus ja järjestää itse vaurion korjaus mahdollisimman edullisesti.
Kokemuksemme mukaan Suomen vakuutusyhtiökorjausten laatu on Euroopan huippuluokkaa. Toisaalta Keski-Euroopassa tehtyjen korjausten laatu pitää aina tutkia ennen ostopäätöstä.
Kuluttajaviranomaisen linjaus siitä, että vain lunastuskolari pitää kertoa, ja sitä pienempiä kolareita ei, jos ne on hyvin korjattu, on mielestämme usein virheellinen. Automyyjät tarkistavat nykyään CarVertical raportin ennen vaihtoauton ostamista, ja pienikin korvausmerkintä CarVerticalissa johtaa lähes väistämättä alentuneeseen vaihtokorvaukseen.
2. 🟠Keskeiset havainnot
- ✅ 30,4 % tuontiautoista oli korvausmerkintä.
- 🚗 10,7 % tuontiautoista oli kolaroitu (3–10 teur korjaus).
- ⚠️ 1,9 % autoista oli pahasti kolaroitu ja sen takia lunastettu
- ‼️Yhdessäkään ilmoituksessa ei mainittu korjauksista mitään
- 🏬Isot vaihtoautoketjut karttavat pahasti kolaroituja autoja.
2.1. Autoliikekohtainen statistiikka

- Parrotz tuo laadukkaita autoja. Kuudesta tutkimukseen osuneesta autosta yhdessä oli 501–1.500 € korjausmerkintä ja toisessa alle 3.000 € korjaus (yht. 33% osuus). Yhtään pahemmin Euroopassa kolaroitua ei osunut tutkimusaineistoon.
- Kamuxtuo puhtaita autoja Euroopasta. Otantaan osui 20 Kamuxin tuomaa autoa. Yhdessä oli 5001–10.000 € kolarointi (5% osuus) ja kolmessa oli merkintä alle 3.000 € korjauksesta (15% osuus).
- Rintajoupinkahdeksan autoa olivat hiukan keskiarvoa parempia. Yhteen oli tehty 3.001–5.000 € korjaus (13 % osuus) ja yhteen pienempi korjaus (1–500 €). 25 % autoista löytyi merkintä.
- Sakan autoja osui otantaan eniten (27 kpl). Se onkin tällä hetkellä yksi suurimpia käytettyjen autojen tuojia. Laadultaan autot vastaavat hyvin Kamuxia. Vain yhdessä oli merkintä 5.001–10.000 € kolaroinnista (4% osuus), yhdessä 3.001–5.000 kolarointi (yht. 7% osuus) ja viidessä oli merkintä alle 3.000 € korjauksesta (26% osuus).
- Bilar99 tuomista autoista löytyi eniten merkintöjä isompien vaihtoautoketjujen joukossa. Tutkimukseen osui 7 autoa, joista kahdessa oli merkintä 3.001–5.000 € hintaisesta korjauksesta (29 %) ja yhdessä oli tehty useampi pieni korjaus (yht. 43% korjausmerkinnällä). Lisäksi yksi auto oli ollut taksikäytössä ja yksi oli merkitty pantatuksi Ruotsissa (tämä tuskin on ongelma).
- Autolle.com on vähentänyt tuontia merkittävästi. Kahdesta tutkimukseen osuneesta autosta toisessa oli merkintä pienestä korjauksesta (1.501–3.000 €). He ovat selvästi keskittyneet tuomaan autoja Autoeurooppa-tytäryhtiön välityksellä suoraan tilauksesta. Tuloksesta ei voi vetää johtopäätöksiä liikkeen yleisestä toimintamallista (tuotujen autojen laadusta).
- Karon, jolla on toimipiste Tuusulassa ja Seinäjoella, toi tutkimusjaksolla aktiivisesti Keski-Euroopasta autoja. Google mainonnassa liike mainostaa olevansa ”Laadukas autoliike”. Tutkimukseen jäi 5 Karonin tuomaa autoa. Kaksi autoa oli tuotu USA:sta. Toisessa oli lunastusmerkintä (salvage) USA:ssa ilman mainintaa ilmoituksessa ja toista oli myöhemmin kolaroitu Saksassa 5.001–10.000 € hintaisesti (40 % kolaroituja). Yhdessä oli 1.501–3.000 € korvausmerkintä Saksasta (yht. 60% tuontiautoista merkinnällä).
- SCC autoja ei otantaan osunut yhtään.
- Isot merkkiliikkeet näyttävät tuovan vähän käytettyjä autoja.
- Suurimmat tuontiliikkeet Saka, Kamux ja Rintajouppi – ne tuovat Euroopasta melko hyväkuntoisia autoja.
- Pienet toimijat ovat niitä, joiden kanssa ostaja saa olla varovainen. 28 autokauppaa, joiden autoja osui mukaan tutkimukseen vain yksittäinen kappale, oli merkintöjä kolaroinnista 33% autoista.

2.2. 🏆TOP-4 parhaat tuontiautoliikkeet
Parhaita autoja tuovat autoliikkeet
- 🥇 KULTAA Parrotz. (33 % autoista oli korjattu)
- 🥈 HOPEAA Kamux (5% oli kolaroitu ja 15% oli korjattu)
- 🥉 PRONSSIA Saka (7 % oli kolaroitu ja 19 % oli korjattu)
- Kunniamaininta J.Rintajouppi (13 % oli kolaroitu ja 12 % korjattu)
Tutkimukseen ei osunut näiltä kolmelta yhtään autoa, joka olisi korjattu yli 10.000 € tai joka olisi saanut lunastuskolarista merkintää.
Kaikki TOP-4 autoliikettä toivat keskimääräistä parempia autoja Keski-Euroopasta (keskiarvo oli 2 % lunastuskolaroituja, 9 % kolaroituja ja 20 % korjattuja, yht. 31% merkinnällä).
Korjattu = merkintä 0–3.000 € hintaisesta korjauksesta.
Kolaroitu = merkintä 3.001–10.000 € hintaisesta korjauksesta.
Arvojärjestys palkittujen liikkeiden osalta muodostui ensisijaisesti kolaroitujen autojen prosenttiosuuden perusteella ja toissijaisesti korjattujen autojen osuudella. Lunastetun tai yli 10.000 € korjauksen läpi käynyt auto, ilman mainintaa kolarihistoriasta ilmoituksessa, on tulevien vuosien tutkimuksissa tekijä, joka tiputtaa liikkeen pois palkittavien liikkeiden listalta.
Palkitut yhtiöt saavat vapaasti käyttää saamaansa palkintoa ja ”Parhaan tuontiautoliikkeen” titteliä mainonnassaan. Viitteenä on mainittava ”2025 Tuontiautotutkimus”.
Taulukko 2 Tutkimuksessa autoja per autoliike

Taulukko 3 Autoliikekohtaiset tulokset. Näytämme vain ne liikkeet, joiden autoja osui mukaan niin iso määrä, että virhemarginaali on alle 40%.

2.3.Yleishavaintoja
Taulukko 4 Tutkittujen autojen vuosimalli ja mittarilukema

Taulukko 5 Tutkimukseen osuneiden autojen käyttövoima. Sähköautojen tuonti kasvaa nopeaa vauhtia ja se näkyy tässäkin otoksessa.

Taulukko 6Tutkimukseen osuneiden autojen merkit. Suosituimmista merkeistä Volvoa, Polestaria ja Toyotaa tuodaan lähinnä Ruotsista ja siksi niistä montaakaan ei osunut tähän tutkimukseen.

- Autoliikkeet tuovat lähinnä melko uusia autoja
- Suosituin tuontimaa on Ruotsi. Yhtään Ruotsista tuotua autoa ei otettu mukaan tähän tutkimukseen, koska niistä ei ole saatavilla vakuutusyhtiödataa.Tutkimukseen valitut autot oli tuotu lähinnä Saksasta.
- Tutkimukseen valikoituneiden autojen tuontimaat olivat:
- Saksa 85 kpl
- Alankomaat 8 kpl
- Viro 2 kpl
- USA 2 kpl
- Ranska 2 kpl
- Belgia 2 kpl
- Luxemburg 1 kpl
- Käyttövoimien muutos: Sähköautoja oli jo lähes puolet tutkimukseen valikoituneista autoista. Tämä enteilee, että sähköautojen tuonti kasvaa edelleen nopeasti ja monet plugin hybridien käyttäjät siirtyvät täyssähköisiin autoihin.
- Tutkimukseen osui lähinnä saksalaisia premium merkkejä (MB, BMW, Audi, Porsche ja VW). Tesla oli kolmanneksi suosituin autoliikkeiden Keski-Euroopasta tuoma auto.
- Volvo, Polestar ja Toyota ovat autoja, joita tuodaan lähinnä Ruotista ja ne olivat tässä tutkimuksessa aliedustettuna verrattuna yleisiin tuontimääriin. Katso dokumentista myöhemmin kohta ”Tuontiautojen Trendit (Traficom data)”, jossa on autojen kokonaistuonnin tilastoja.
3. Vertailu CarVerverticalin keskiarvoihin
CarVertical julkaisee vuosittain keskiarvoja kaikkien heiltä tilattujen raporttien datasta. Tätä kutsutaan ”käytettyjen autojen markkinoiden avoimuusindeksiksi” (tässä linkki dataan).
Globaali keskiarvo vauriokorjatuille autoille on 40 % ja keski-ikä 9,82 vuotta. Suomeen rekisteröityjen autojen raporteissa keski-ikä oli 13,7 vuotta (Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla) ja näistä vaurioituneita oli vain 21,8%. Alhainen vaurioituneiden autojen määrä Suomessa selittyy sillä, että Suomen ja Ruotsin historiasta ei ole saatavilla dataa kuin ainoastaan lunastuskolareista. Suurin osa merkinnöistä on Keski-Euroopan tuontiautojen vakuutusyhtiökorvauksia.
Tutkimuksessamme autoliikkeiden tuomat autot olivat keskimärin 5,2 vuotta vanhoja ja korjausmerkintöjä oli 30% autoista (CarVerticalin keskiarvo oli 21,8%). Vaikuttaisi siltä, että tuonti ei ainakaan painotu kolaroituihin autoihin.
Yhtään matkamittarimanipulaatiota ei osunut tutkittuun aineistoon. Gloobaalisti tällainen tieto löytyy keskimäärin 4,5% autoista. Matkamittarin manipulointi on harvinaista, mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Esimerkiksi tubettaja Mikko Simola suoritti salapoliisityötä 2016 mallisten Passat GTE osalta ja selvitti, että Suomeen on tuotu ainakin 60 kpl autoja, joiden mittarilukemaa oli ruuvattu alaspäin (videoon tästä linkistä).
3.1. CarVerticalin avoimen datan vääristymä Suomen osalta
Kolaridatan osalta CarVerticalin keskiarvotiedot ovat vääristyneet. Kaikki TOP-5 maat, joissa näyttäisi olevan vähiten kolaroituja autoja liikenteessä, ovat kaikki sellaisia, joista ei saa vakuutusyhtiöiden kolaridataa. Nykyään CarVertical sisältää muutaman merkittävän vakuutusyhtiön dataa Italiasta, mutta edelleen Iso-Britannia, Ruotsi, Suomi ja Tanska ovat maita, joissa vakuutusyhtiöt eivät jaa korjausdataa. Vain lunastusmerkintä on tarjolla Suomen autoista ja Iso-Britanniasta. Käytännössä yllä oleva taulukko näyttää kolaria, jos autolla on lunastusmerkintä tai se on tuotu suomeen niin, että sillä on vakuutusyhtiön korvausmerkintä jostain toisesta Euroopan maasta.
Taulukko 7 Globaalin datan perusteella Suomessa on vähän kolaroiduksi merkittyjä autoja. Kaikki TOP-5 maata tällä listalla ovat sellaisia, joissa vakuutusyhtiöt eivät jaa kolaridataa.

Siinä missä muista saa kuluttaja tietoonsa pienimmätkin vakuutusyhtiön piikkiin tehdyt korjaukset, niin listan TOP-5 maista hankituista autoista suurin osa pienemmistä kolareista jää pimentoon.
Suomessa rekisteröidyissä autoissa keskimäärin 21,8 % on CarVerticalissa kolarimerkintä. Keski-Euroopasta tuoduissa autoissa merkintä on 30,4 %:ssa (tämä tutkimus). Ottaen huomioon, että Suomen historian osalta datassa näkyy ainoastaan lunastuskolarit oletamme, että Suomeen Keski-Euroopasta tuotavat autot ovat jo pelkästään ikänsä puolesta keskivertoa parempaa kalustoa . Mitä vanhemmaksi autot tulevat, niin sitä todennäköisempää on, että niitä onjolloinkin matkan varrella kolhaistu ja korjattu.
Vain 5% Suomessa kolaroiduista autoista menee lunastukseen (IS juttu). Lunastuksia tapahtuu 7.000 kpl vuosittain (näistä 75% palautuu liikenteeseen eli noin 5.000 kpl). 95% Suomen vakuutusyhtiökorvauksista jää siis kuluttajilta pimentoon (noin 130.000 kpl vuosittain), eivätkä ne näy millään raportilla. Mukana on pahastikin kolaroituja autoja ja myös autoja, joiden korjaukseen on otettu rahallinen korvaus ja korjaus on hoidettu ilman vakuutusyhtiön valvontaa.
Lunastettuja ja sen jälkeen korjattuja autoja on Suomen liikenteessä arviolta 70.000–100.000 kpl. Kaiken kaikkiaan henkilöautoja on liikenteessä noin 3,7 miljoonaa, joten lunastusleima löytyy vain noin 2–3 % kaikista ajoneuvoista.

Kuva 5 Sanonta ”moni kakku päältä kaunis” pitää paikkansa pahan kolarin jälkeen huonosti kolarikorjatuista autoista. Päällepäin on usein vaikea tunnistaa kolarihistoriaa.
Suomen rekisterissä olevista autoista, joihin olitilattu CarVertical raportti, 39 % oli tuontiautoja. Vaurioituneiden kokonaisosuuden ollessa 21,8 % voi päätellä, että lähes noin 90 % näistä merkinnöistä oli tuontiauton vahinkokorvauksia Keski-Euroopasta (lunastusmerkintöjen ollessa vain 2–3% kokonaismäärästä). Lisäksi Ruotsista tuodaan eniten autoja ja niissä kolarimerkintä on todella harvoin (lunastusautoja palautuu liikenteeseen paljon harvemmin). Ruotsin tuontiautot ovat kuitenkin CarVerticalin datassa tuontiautoja.
Tällä perusteella arvioimme, että keskimäärin Suomessa liikenteessä olevissa Keski-Euroopasta tuoduissa autoista 40–50 % löytyy merkintä vakuutusyhtiön korvauksesta.
Datan valossa näyttää siltä, että yksityiset päätyvät ostamaan ja tuomaan kolaroituja autoja useammin Keski-Euroopasta kuin autoliikkeet. Tai toinen selitys tutkimuksemme kohtalaisen alhaiselle kolarimerkittyjen osuudelle (noin 30%) on se, että autoliikkeet ovat aiemmin tuoneet Suomeen enemmän näitä kolarimerkinnällä varustettuja autoja ja ovat viime vuosina alkaneet tuoda autoja, joissa on aiempaa vähemmän merkintöjä vakavista kolaroinneista. Ainakin Bilar99 oli MOT dokumentin toimittajalle selittänyt, että ostaessaan, ja myydessäändokumentilla kerrotun kolaroidun Volvon vuonna 2021, heillä ei ollut vielä toimintamallina tarkastaa CarVerticalin dataa (eivät tienneet itsekään kolarista). Bilar99 kertoi toimittajalle myöhemmin ottaneensa CarVertical raportin hankkimisen osaksi hankintaprosessiaan.
Suomen lunastusmerkintä näkyy CarVerticalin raportilla, mutta edullisimmin sen saa tietoonsa Traficomin ajoneuvotiedoista kirjautumalla palveluun henkilöasiakkaana (tästä linkistä) ja maksamalla 2 € hinnan. Huomaa, että ilmaisissa Traficom tiedoissa ei näe lunastusmerkintää. Samalla maksulla saa tietoonsa ajoneuvon edellisten omistajien nimet. Tällaista omistajadataa saa myös Ruotsista ja Tanskasta täysin ilmaiseksi. Herää kysymys kumpi näistä on arvokkaampi tieto? Edellisten omistajien nimet, vai vakuutusyhtiön korjauksiin maksamat summat? Pohjoismaat eroavat datan avoimuudessa tältä osin muusta Euroopasta. Keski-Euroopassa saa vakuutuskorvausdataa. Pohjoismaissa saa katsastuspäivät mittarilukemineen ja edellisten omistajien nimet.
4. Suomen ja Ruotsin erot lunastustilanteessa
Suomessa liikenteeseen palaa 75 % vakuutusyhtiön lunastamista autoista. Kolaroidun auton Copartin kolarihuutokaupasta saa ostaa periaatteessa kuka tahansa. Osa ostajista myy auton varaosiksi ja toiset taas korjaavat niitä, ja laajemman rekisteröintikatsastuksen kautta palauttavat autoja liikenteeseen. Suomessa korjauksia saa tehdä kuka tahansa. Katsastuksessa korjauksen laatu tulisi tarkastaa, mutta näin ei aina tapahdu (katso K1-katsastuksen teknisen johtajan lausunto asiasta)
Ruotsissa käytäntö on vuodesta 2012 lähtien ollut, että kolaroituna lunastettuja autoja ei palauteta liikenteeseen. Ne myydään varaosiksi ja paalataan. Ruotsin autoista ei siksi ole saatavilla ”lunastettuna liikenteestä poistettu” merkintää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Ruotsista tuotaisi Suomeen kolaroituja autoja. Auto voi olla melko pahastikin kolaroitu, ja se silti korjataan. Vakuutusyhtiö lunastaa auton yleensä siinä tapauksessa, että korjauskulut ovat yli puolet auton nykyarvosta. Kalliisiin autoihin on siis voitu Ruotsissa tehdä kymmenien tuhansien hintaisia korjauksia, mutta tieto korjauksista ei ole helposti saatavilla.

Kuva 6 Copart huutokauppasivuston kautta myydyt vakuutusyhtiön lunastamat autot palautuvat Suomessa 75% liikenteeseen. Ruotsissa ne kaikki myydään varaosiksi ja pannaan paaliin.
Esimerkiksi Tukholmassa asuva suomalainenJ.Raatesalmi osti Volvon merkkiliikkeestä muutaman vuoden vanhan V60 henkilöauton. Hän luotti myyjään, eikä tutkinut tuolloin maalipinnan paksuuksia. Autossa oli monenlaisia ongelmia. Sateella vettä tuli sisään autoon. Auto oli usein korjaamolla teknisten murheiden takia. Myöhemmin hän tutki taustaa tarkemmin ja selvisi, että Volvon merkkikorjaamo oli korjannut autoa noin 20.000 € arvosta. Vaikka korjaus oli tehty Ruotsissa vakuutusyhtiön valvonnassa, niin ilmeisesti sillä ei saavutettu toivottua lopputulosta. Missään avoimissa julkisissa tiedoissa ei ollut merkintää kolarista.
Autoliikkeet ja valveutuneet kuluttajat tarkistavat Ruotsin rekisterissä olevan auton historiatietoja avoimista ilmaisista palveluista, kuten www.car.info, www.bilupgifter.se tai Transportstyrelseninsivustolta. Kolaridataa ei ole kuitenkaan saatavilla. Vain ennen vuotta 2012 lunastuskolarin jälkeen liikenteeseen palautuneet autot on merkitty kolaritiedoilla näissä palveluissa. Tuosta vuodesta eteenpäin ei ole Ruotsissa enää voinut palauttaa lunastuskolaroitua autoa liikenteeseen.
Ainut varmistuskeino tunnistaa uudelleen maalatut kohdat ja mahdollisesti kolarikorjaukset, on maalipinnan paksuusmittarin käyttäminen. 24 € hintainen tarkka mittari on helposti maksanut itsensä takaisin, jos sen avulla välttää kolaroidun auton ostamisen. Sen käyttämisen oppii nopeasti. Yleensä yli 200 mikrometrin lukemat, tai suuret heitot eri osien paksuuden välillä, kertovat uudelleenmaalauksesta.
5. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
Kun myyt autoasi vaihdossa, liikkeet tarkistavat sen historian ja tuovat esiin mahdolliset kolarimerkinnät. Kun ostat autoa, näitä tietoja ei kuitenkaan kerrota sinulle. Tämä on yleinen käytäntö, joka ei ole kuluttajalle reilu.
Esimerkiksi eräs asiakkaamme yritti vaihtaa vuoden vanhaa Mercedes-Benz EQV:tä, mutta liike ei aluksi suostunut ottamaan sitä vaihdossa, koska CarVerticalin raportissa oli alle 3.000 euron vauriokorjaus. Kun tämä auto myytiin seuraavalle asiakkaalle, ilmoituksessa ei todennäköisesti mainittu asiasta mitään.
Ainoa tapa varmistaa, onko auto ollut kolarissa, on tutkia sen maalipinnan paksuudet ja selvittää, onko maalaus tehty kolaria peittämään. Tarjoamme tätä palvelua Saksassa ja Ruotsissa, ja nyt myös eri paikkakunnilla Suomessa voit tilata tarkastuksen, jossa asiantuntija käy tutkimassa auton maalipinnan ja tekee kuntoraportin kiinteään 299 euron hintaan. Tai voit ostaa meiltä itsellesi maalipinnan paksuusmittarin 2 vuoden takuulla ja nopealla toimituksella.
6. Tuontiautojen trendit 2025 (Traficom-data)
Osana tutkimustaanalysoimmeTraficominjulkaisemaaavointa data käytettynämaahantuotujenautojentilastoista. Tutkittu data sisälsiSuomeentuodutautotvuodesta 2014 tammikuustaaina 2025 tammikuuhunsaakka.
- Suosituimmat merkit tammikuun 2025 tuontitilastoissa ovat 1. Volvo 2. Mercedes-Benz 3. Volkswagen 4. Toyota ja 5. BMW.
- Polestarin tuonti kasvaa nopeimmin– Polestar 2 oli tammikuussa 2025 suosituin tuontiauto ja merkkinä se saattaa ohittaa pian BMW:n top-5 paikalla.
- Plug-in hybridit ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan nopeasti, mutta sähköautojen tuonti on viime kuukausina kasvanut vielä nopeammin.
- Noin 80 % tuontiautoista on varustettu sähkömoottorilla (täyssähkö tai plugin)
- Tuonnin volyymi: Autoliikkeet tuovat Suomeen arkipäivisin jopa 100 autoa.
- Yksityishenkilöiden oma tuonti on vähentynyt, ja tällä hetkellä arviolta 80–90 % käytettynä maahantuoduista autoista tulee autoliikkeiden kautta.
Taulukko 8 Tuontiautojen käyttövoimassa on tapahtunut suuri muutos. 77% tuontiautoista on sähkö- tai plugin-hybridiautoja.

Taulukko 9 Suosituimmissa merkeissä Polestar on kasvanut viime aikoina nopeimmin. Tammikuun 2025 suosituimmuusjärjestys on alhaalta ylöspäin (Volvo suosituin, Mercedes-Benz toiseksi suosituin jne).

Taulukko 10 Suosituimmat autojen tuontimaat vuodesta 2017 tammikuuhun 2025. Tanska nousi juuri kolmanneksi suosituimmaksi tuontimaaksi.ORANSSI VIIVA = muut maat.

7. Itse vai ammattilaisen avustuksella
Autokauppojen tekeminen on tutkimusten mukaan monille yksi elämän stressaavimmista tehtävistä. Lisäksi yli 60% sanoo myöhemmin katuvansa ostopäätöstä. Autokaupoista riidellään enemmän kuin mistään muusta ostoksesta. Kuluttajariitalautakunta on tukossa autokaupan valituksista.
Suurimman säästön saa tekemällä autotarkastuksen, tuonnin ja kaupanteon itsenäisesti. Tee-se-itse henkilöille olemme keränneet kattavan täysin ilmaisen tietopankin.
Abco Oy:n palvelut www.Auto-Saksasta.fi sivustolla on tehty niille, jotka haluavat säästää aikaa ja pitää stressitasonsa alhaalla. Ammattilaisella on työkalut ja osaaminen niin, että autokaupat voi hoitaa helposti ja stressittömästi vaikka kotisohvalta käsin. Puolueeton kuntoraportti varmistaa, ettei sinun tarvitse luottaa yksin myyjän väittämiin auton kunnosta. Se varmistaa myös, että auton ostohinta vastaa sen todellista kuntoa ja historiaa.

Kuva 2 Yli 200 mikrometrin lukema kalibroidulla ja tarkalla maalipinnan paksuusmittarilla kertoo uudelleenmaalatusta kohdasta. Tarkempi tutkimus voi paljastaa maalauksen syyksi kolaroinnin.
🚨 Varoittava esimerkki: tammikuussa 2025 asiakkaamme löysi Tanskassa myynnissä olevan Porschen, joka oli varusteisiin ja ajomäärään nähden edullinen. Historiatutkimuksessa selvisi, että auton kolarikorjauksesta oli maksettu 14.000 €. Myyjä vakuutteli summan tulleen auton kyljen korjaamisesta, joka ei ollut johtunut mistään vakavasta onnettomuudesta. Tutkittuamme asiaa edelleen ja selvisi, että ennen kolarikorjaamoa oli Porschen merkkihuoltovaihtanut oikealle puolelle kaikki pyörien ripustukset ja nivelet, vanteet ja renkaat. Samalla oli uusittu turvatyynyjä. Tämän korjauksen lasku oli ollut yli 15.000 €. Oli ilmeistä, ettei kyseessä ollut pelkkä pieni naarmu auton kyljessä. Autoa oli siis yhteensä korjattu lähes 30.000 € arvosta. Asiakkaan mielenkiinto siirtyi vastaaviin hiukan kalliimpiin autoihin, joita oli tarjolla Saksassa.
Suosittelemme ammattiavun käyttämistä autokaupoilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
8. Tietolähteet ja data
- 102 CarVertical raporttia ja niihin liittyvää Nettiauton ilmoitusta (autoliikkeet), sekä näistä muodostettu tietokanta. Tätä tiedostoa en jaa julkisesti.
- Perusdata tutkimukseen osuneista autoista (vauriomerkinnät, autoliikkeet ja käyttövoima)
- CarVerticalin avoimuusindeksi
- Traficom avoin data: Suosituimmat tuontiautomerkit vuosittain
- Traficom avoin data: Tuontiautojen käyttövoima vuosittain
- Traficom avoin data: Autojen tuontimaat vuosittain
8.1. Haluatko tietää lisää?
Olemme koonneet täysin ilmaisen tietopankin Auto-Saksasta.fi-sivustolle, josta löydät kaiken tarvittavan tiedon turvallisesta auton ostamisesta ulkomailta. Jos haluat lisätietoa autojen historiasta, tarjolla on myös kattavia tarkastuspalveluita, joilla voit varmistaa auton kunnon ennen ostoa.
8.2. 🛡️ Suojaa itsesi huijauksilta!
- ✅Tilaa autotarkastus 299 € – asiantuntija käy paikan päällä tarkastamassa auton puolestasi.
- ✅ Hanki maalipinnan paksuusmittari tai OBD-vikakoodinlukija – nopea toimitus ja kahden vuoden takuu. ➡️Klikkaa tästä ja varmista, ettet tee virhettä autokaupoilla!
8.3. Lupa tutkimustulosten jakamiseen ja julkaisemiseen.
Tutkimuksen tuloksia saa lainata netissä vain linkittämällä tälle sivulle. Perinteisessä mediassa on kerrottava tietojen perustana olevan ”2025 Tuontiautotutkimus”
8.4. Tutkimuksen tausta
Tutkimuksen toteutti Abco Oy, joka on yksi Suomen johtavista autojen tarkastuspalveluita ja historiatietoja tarjoavista yhtiöistä. Yhtiö toimii yhteistyössä CarVerticalin kanssa. Abco Oy:llä on laaja autotarkastajien verkosto Suomessa ja Euroopassa. Palveluina on tarjolla myyjän luona tehtävät kuntotarkastukset, autokauppojen turvaaminen, rekkakuljetukset Suomeen ja auton rekisteröintipalvelut.
Tutkimusta johti Tomi Rantanen, autojen historiatietoihin erikoistunut asiantuntija, jolla on yli 21.000 seuraajaa TikTok-kanavallaan @secudeals. Rantanen on Suomen tunnetuimpia autojen tuontiasiantuntijoita.
